مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

دیجیتال واتر مارک دوربین مداربسته

دیجیتال واتر مارک چیست؟

پیشرفت فناوری های مختلف و استفاده از اینترنت ، رسیدن به منابع اطلاعاتی و کپی برداری از آن هارا آسان تر کرده است. منابع اطلاعاتی مهمی مانند تصاویر ثبت شده،فایل های صوتی و… که مسئله حفاظت از ان ها در مقابل کپی برداری و جعل اهمیت بالایی دارد . برای حل این مشکل باید یک ساختار مرئی یا نامرئی به تصاویر اضافه کرد که به ان فناوری دیجیتال واتر مارک (Digital Watermark)  دوربین مدار  بسته گفته میشود .
هایک ویژن

 

فناوری Digital Watermark

عملکرد دیجیتال واتر مارک

این فناوری یک الگوریتم دیجیتالی  است که به مالکیت دیجیتالی (IP) تعلق می گیرد تا شناسنامه یا مالک آن را شناسایی کند و با استفاده از رسانه های آنلاین تصاویر را تماشا می کند و در برابر استفاده غیر مجاز ازآن هشدار می دهد. دیجیتال واتر مارک مجهز به تکنولوژی مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) است و اطلاعات دستگاه را بر روی ویدیو ضبط شده جاسازی می کند.دیجیتال واترمارک فناوری مخفی کردن اطلاعات نیز میباشد مثلا یه بخشی از اطلاعات مانند تصاویر ، ویدیو و منابع صوتی را مخفی میکندو این کار با داده های دیجیتالی انجام میشود، به اینصورت که اطلاعات در اطراف داده ها جاسازی نمیشوند و مراحل مخفی کردن اطلاعات باید به گونه ای باشند که تغییرات در هر مرحله غیر قابل مشاهده باشد.

 

فناوری Digital Watermark در دوربین هایک ویژن چیست؟

برنامه های کاربردی دیجیتال واتر مارک

 زمان ثبت تصاویر تغییرات واتر مارک بر روی تک تک پیکسل ها به شکل نامرئی اجرا میشود ، برای اجرای این مراحل نیاز به برنامه های کاربردی داریم که این برنامه های کاربردی به دو بخش قوی و ضعیف تقسیم میشوند.برنامه کاربردی قوی به برنامه هایی با توانایی بالا برای جلوگیری از دست کاری های داده گفته میشود. دسته دوم برنامه های کاربردی ،برنامه کاربردی ضعیف میباشد که در برابر دست کاری در تصاویر دوربین مدار بسته نباید جلوگیری کند یا تا یه مقدار از پیش تعیین شده جلوگیری کنددر دوربین های مدار بسته فناوری دیجیتال واتر مارک نقش بسیار مهمی دارد به همین علت در بیشترتصاویر ضبط شده مورد استفاده قرار میگیردو این فناوری در دوربین های ای پی هایک ویژن مورد استفاده قرار میگیرد .


پک دوربین مداربسته     نصب دوربین مدار بسته  hikvision 



واتر مارک (WATERMARK) در دوربین مدار بسته

WATERMARK

در صورتی که بخواهیم از تصویر ضبط شده دوربین مدار بسته به عنوان سند و مدرک جرم در دادگاه یا مراجع قضایی استفاده کنیم، اصالت تصویر اهمیت بسیار بالایی دارد، هر تصویر ضبط  شده ای را نمیتوان به عنوان مدرک به حساب آورد چرا که امکان ویرایش و جعل در این تصاویر ضبط شده وجود دارد از این رو مراجع قضایی برای قبول تصویر ضبط شده به عنوان مدرک جرم، شرایط معینی و خاصی دارند. قابلیت واتر مارک فناوری است که به کمک آن میتوان هر گونه تغییر و دستکاری در تصاویر ضبط شده سیستم نظارت تصویری را مشخص کرد.

به عبارت ساده تر واتر مارک یک کد یا امضای دیجیتال الکترونیکی است که بر روی تصویر ضبط شده قرار داده میشود. در برخی مواقع به خصوص در دنیای نظارت تصویری، این امضاء معمولا بصورت یک کد اطلاعاتی غیر قابل مشاهده بر روی تصویر است که میتوان آن را با ابزار های پخش خاصی مشاهده کرد.

کد واتر مارک

زمانی که یک تصویر ضبط شده بصورت صحیح، بدون هر گونه جعل و دستکاری ضبط میشود، کد واتر مارک آن بصورت درست و بدون هیچ مشکلی در آن تصویر درج شده و قابل مشاهده توسط نرم افزارهای خاص خود میباشد. حال در صورتی که تصویر یا فریمی از آن مورد دستکاری قرار گرفته و به عبارت ساده تر جعل شود کد واتر مارک تصویر از بین رفته یا مخدوش میشود.

دستگاه های قضایی با کمک کد واتر میتوانند هر گونه جعلی را در تصاویر ضبط شده تشخیص بدهند. امکان حذف یا جعل واتر مارک توسط افراد وجود ندارد از این رو کلید هایقابل اعتمادی بحساب می آیند. واتر مارک بصورت کلی به دو نوع واتر مارک تصویری و واتر مارک دیجیتال تقسیم میشوند.

واتر مارک تصویری

در این نوع، یک لوگو، عکس یا تصویر مشخص بر روی ویدئوی ضبط شده قرار داده میشود. این نوع از واتر مارک بیشتر جنبه مالکیت بر آن تصاویر را دارد و برای اثبات احراز اصالت تصویر سیستم نظارت تصویری مورد استفاده قرار نمی گیرد.

واتر مارکت دیجیتال

در این نوع واتر مارک که برای اثبات احراز اصالت تصویر دوربین مدار بسته استفاده می شود. تمامی بیت های تصویر بررسی شده و یک کد جامع شامل تمامی زنجیره تصاویر تولید و بر روی آن درج میشود. هنگام برسی مجدد واتر مارک تصاویر توسط نرم افزار خاص این کارف مجددا تمامی بیت های تصویر بررسی شده و واتر مارک (کد دیجیتال) تولید میشود، در صورتی که این کد با واتر مارک اولیه فرق داشته باشد، به معنی دستکاری تصاویر ضبط شده میباشد.

واتر مارک در  دوربین مدار بسته

امروزه در اکثر اماکن عمومی شاهد برچسب وجود دوربین مداربسته هستید. اما سوال اینجاست که در صورت بروز جرمی چگونه می‌توان از تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته به عنوان سند قابل قبولی در دادگاه‌ها استفاده کرد و پیگیر کارهای قضایی شد. طبیعی است که نمی‌توان هرتصویری را در دست گرفت و با آن راهی دادگاه شد و ادعای دستگیری شخصی را کرد. اولین چیزی که برای این کار اهمیت دارد ارزش تصاویر ضبط شده از نظر اصالت تصویر می‌باشد. چرا که بدون اثبات اصالت تصویر فایل ارائه شده در دادگاه کوچکترین ارزشی را نخواهد داشت. زیرا امکان دستکاری تصاویر وجود دارد. واترمارک همان چیزی است که در این مواقع به کار می‌آید. به کمک واترمارک می‌توان جعلی یا اصل بودن تصاویر را اثبات کرد. در اصل واترمارک به تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته اصالت می‌بخشد و آن را قابل استناد می‌کند.

 

واترمارک چگونه به تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته اصالت می‌بخشد؟

واترمارک در اصل نشانه‌ای است که در پایین تصاویر ضبط شده توسط دوربین دیده می‌شود. این نشانه می‌تواند به صورت یک کد یا امضا باشد. اگر تصویری دستکاری شده باشد نشانه واترمارک نیز خود به خود تغییر می‌کند. این تغییر غیر قابل اجتناب و پیشگیری است. از این رو به طور کامل می‌توان در مورد اثبات اصالت تصویر به آن اعتماد کرد. به همین دلیل معمولا با بررسی واترمارک اصالت تصویر اثبات می‌شود. این نشانه بستگی به نوعی که دارد با چشم یا یک نرم افزار مخصوصی دیده می‌شود.

 

انواع واترمارک در دوربین مداربسته

در بازار کنونی واترمارک در دوربین مداربسته دو نوع می‌باشد. این دو نوع عبارتند از:

  • واترمارک تصویری

واترمارک تصویری همان طور که از نامش معلوم است تصویری است که در گوشه تصاویر ضبط شده می‌توان مشاهده کرد. این تصویر چیزی مثل هولوگرام می‌باشد. البته ناگفته نماند که معمولا در دادگاه‌ها و جاهای قانونی از واترمارک تصویری به عنوان اثبات جعلی نبودن تصاویر استفاده نمی‌کنند. این نوع از واترمارک صرفا برای این کاربرد دارد که کسی نتواند تصاویر مربوط به یک شخص را از آن خود کند و به نام خود از آن استفاده کند.

  • واترمارک دیجیتال

واترمارک دیجیتال همان چیزی است که شما می‌توانید برای اثبات موضوعی در حضور مراجع قانونی از آن استفاده کنید. سیستم این فن‌آوری به این صورت است که بیت‌های تصاویر بررسی می‌شوند یک کد مخصوصی از آن به دست می‌آید. این کد همان واترمارک اصلی تصویر شما محسوب می‌شود. در دادگاه یا هر جای قانونی که بخواهید از تصاویر استفاده کنید دوباره بیت‌ها را بررسی می‌کنند و کد را استخراج می‌کنند. در نهایت کد اصلی را با کد دومی که بعدا محاسبه کرده‌اند کنار هم قرار می‌دهند. در صورت کوچکترین تغییر متوجه اصل نبودن تصاویر می‌شوند.

 

طریقه راه‌اندازی واترمارک در دوربین مداربسته

کارشناسان نصب و راه‌اندازی دوربین مداربسته می‌توانند تمامی مراحل را بدون عیب و نقص برای شما طی کنند. اما در حالت کلی بعد از تهیه تجهیزات واترمارک می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • انجام تنظیمات لازم مربوط به واترمارک
  • انجام تنظیمات لازم مربوط به دوربین مداربسته
  • قرار دادن واترمارک بر روی تصویر

 

نکته آخر

با توجه به اهمیت استفاده از واترمارک توصیه می‌کنیم حتما نسبت به تهیه و فعال‌سازی آن اقدام کنید. چرا که نصب و راه‌اندازی دوربین مداربسته بدون داشتن واترمارک عملا بی‌مصرف خواهد بود. چرا که بعد از وقوع جرمی در هیچ جایی نمی‌توانید از تصاویری که در دست دارید استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌‌توانید به نمایندگی‌ها و دفاتر فروش معتبر نصب و راه اندازی دوربین مداربسته رجوع کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد