مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب

یکی از مشکلاتی که کاربران دوربین مداربسته با آن رو به رو می شوند، تار شدن تصویر دوربین مداربسته است. تار شدن تصویر دوربین مداربسته هم در روز می تواند اتفاق بیفتد و هم در شب ممکن است شاهد آن باشید. اولین قدم در رفع هر مشکلی شناخت دلایل به وجود آمدن آن مشکل است. در این مقاله ابتدا دلایل تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب را توضیح می دهیم و سپس راهکار های رفع تار شدن تصاویر را بررسی می کنیم.

 

1- نور مادون قرمز و ارتباط آن با تار شدن تصویر دوربین مداربسته

در شب LED های مادون قرمز دوربین مداربسته روشن می شوند و نوری که از دوربین به بیرون ساطع می شود، نور مادون قرمز است. در برخی مواقع ممکن است نور مادون قرمز نتواند از شیشه ی جلوی دوربین عبور کند. در این صورت با تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب رو به رو خواهید شد. چربی که به مرور زمان روی شیشه دوربین نشسته، دوده ای که در محیط وجود دارد و یا جنس نامرغوب شیشه، از عواملی هستند که موجب عدم عبور نور مادون قرمز از شیشه می شوند. پس یکی از علت های تار شدن دوربین مداربسته، برگشت و بازتابش نور مادون قرمز از روی شیشه به درون دوربین و برخورد مستقیم آن با لنز است.

 

2- علت برگشت نور مادون قرمز از روی شیشه دوربین به درون آن

دور دهانه ی لنز یک لایه از جنس پلاستیک یا فوم وجود دارد که به آن فوم دور لنز گفته می شود. اگر این فوم حرکت کند یا کمی پایین تر آمده و افتاده باشد، موجب بازتابش بیشتر نور مادون قرمز به لنز می شود. فوم دور لنز دوربین بازتابش نور را محدود می کند و جنبه ی تزئینی ندارد. هم چنین قرار گرفتن دوربین ها در مکان هایی مانند کارخانه ها که بخار چرب وجود دارد، بازتابش نور مادون قرمز را بیشتر می کند.

 

3- افت کیفیت تصویر دوربین مداربسته

در بررسی علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب به دلایل افت کیفیت تصویر دوربین مداربسته می پردازیم. به دلایل متعددی ممکن است این افت اتفاق بیفتند. لنز دوربین مداربسته را بررسی کنید، احتمال دارد لنز دوربین مداربسته کثیف شده باشد. اگر طول کابلی که استفاده می کنید بلند باشد یا تصویر دوربین مداربسته رزولوشن پایینی داشته باشد نیز با افت کیفیت تصویر مواجه خواهید شد. ضعیف بودن سیگنال  wifi هنگام استفاده از دوربین مداربسته بی سیم، باعث افت کیفیت تصویر دوربین مداربسته می شود.

 

4- علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب

در برخی دوربین های مداربسته یک پیچ برای back focus وجود دارد که با تنظیم آن می توانید تصاویر واضحی را حتی در نور کم و هنگام شب داشته باشید. برای انجام این کار دیافراگم دوربین را تا آخر باز کنید تا فوکوس دوربین برای نور کم بهینه سازی شود. با استفاده از تنظیمات back focus هنگام استفاده از زوم دوربین می توانید تصاویر با کیفیت تری داشته باشید.

 
علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب
 
 

5- علت برفکی شدن تصویر دوربین مداربسته

وجود نویز در دوربین مداربسته، عامل اصلی برفکی شدن تصویر دوربین مداربسته است. عوامل دیگری نیز منجر به این اتفاق می شوند که در این بخش به توضیح آن ها می پردازیم. پایین بودن کیفیت لنز دوربین مداربسته، سیم کشی غیر استاندارد دوربین ها و بالا بودن دمای محیط از عوامل تاثیر گذار در بروز این مشکل هستند. اتصالات دوربین را چک کنید. اگر از دوربین های مداربسته آنالوگ استفاده می کنید، مطمئن شوید فیش های BNC به درستی متصل شده باشند. برای جلوگیری از برفکی شدن تصویر دوربین مداربسته سعی کنید از منبع تغذیه با کیفیت و مناسب استفاده کنید.

 

6- سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته

یکی از مهم ترین مشکلاتی که هنگام استفاده از دوربین های مداربسته ممکن است رخ بدهد، سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته است. برای رفع این مشکل ابتدا باید به بررسی علت سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته بپردازیم. در برخی مواقع ممکن است تنها دلیل سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته ی شما وجود یک مانع روی لنز دوربین یا کثیف شدن آن باشد. در این صورت با تمیز کردن لنز دوربین مشکل رفع می شود. علت دیگر این امر، نصب دوربین در مکان نامناسب و فاقد نور کافی است. تنظیمات دوربین مداربسته خود را بررسی کنید و مطمئن شوید تنظیمات صحیح بوده و عوض نشده باشد. در صورت خرابی LED مادون قرمز دوربین مداربسته، ضبط تصاویر در شب دچار مشکل شده و باعث سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته در شب می شود.

تفاوت دستگاه DVR نوع n و p چیست؟

دستگاه ضبط DVR به منظور ثبت و ضبط تصاویر دوربین مداربسته آنالوگ به کار می رود. اگر قصد خرید دستگاه DVR را دارید باید دو نکته را مد نظر داشته باشید. نکته اول اینکه رزولوشن دستگاه دی وی آر مورد نظر تا چند مگاپیکسل دوربین را ساپورت می کند. دومین نکته که هنگام تهیه DVR باید به آن توجه شود این است که دستگاه دی وی آر تصویر را با چه رزولوشنی ضبط می کند. در این مقاله قصد داریم تفاوت دستگاه DVR نوع n و p و هم چنین روش های تشخیص دستگاه DVR نوع n از نوع p را بررسی کنیم.

 

دستگاه DVR چیست؟

DVR مخفف Digital Video Recorder به معنای دستگاه ضبط دیجیتالی است که تصاویر آنالوگ ارسال شده از دوربین های مداربسته را تبدیل به دیجیتال کرده و بر روی هارد دیسک ذخیره می کند. دستگاه های دی وی آر را می توان از طریق کابل های کواکسیال به دوربین های آنالوگ متصل کرد که امکان دسترسی از راه دور را به آن ها می دهد. دستگاه های DVR عملکرد های پیشرفته ای مانند امکان جستجوی ضبط رویداد ها یا مرتب سازی بر اساس زمان و تاریخ را ارائه می دهند.

 

تفاوت دستگاه DVR نوع n و p

دستگاه نوع p به دستگاهی گفته می شود که کیفیت تصاویر ضبط شده و کیفیت تصاویر نمایش داده شده آن ها با هم یکی باشد. دستگاهی که رزولوشن ضبط آن ها کمتر از رزولوشن نمایش آن ها باشد، دستگاه های نوع n نام گذاری شده اند. به طور مثال اگر دستگاهی دارید که تا 5 مگاپیکسل دوربین را ساپورت می کند و به همان میزان ضبط آن خروجی 5 مگاپیکسل را به شما بدهد، اصطلاحا این دستگاه از نوع p است. در صورتی که دستگاه شما 4 مگاپیکسل را ساپورت می کند ولی خروجی که به شما می دهد کمتر از آن مقدار باشد، این دستگاه از نوع n است.

 

چگونه متوجه شویم دستگاه DVR از نوع n است یا p ؟

از کجا متوجه شویم دستگاه نوع n است یا نوع p؟ با استفاده از 3 روش زیر می توانید به جواب این سوال پی ببرید.

روش اول در تشخیص DVR نوع n از نوع p

اولین روش برای تشخیص DVR نوع n از نوع p، مشاهده کردن برچسب روی دستگاه DVR است. روی دستگاه های مختلف نوع فرمت ضبط و رزولوشن ضبط آن ها به صورت برچسب قرار گرفته شده است. در برند های اورجینال با سرچ شماره سریال دستگاه در اینترنت، اطلاعات کامل دستگاه برای شما نمایش داده می شود. در دستگاه های نو نیم (دستگاه هایی بدون نام و برند هستند) ممکن است شماره سریال دستگاه در اینترنت وجود نداشته باشد. در این صورت شما باید از راه های تخصصی تر به این موضوع پی ببرید.

روش دوم برای شناسایی نوع دستگاه DVR

دومین روش برای شناسایی نوع دستگاه DVR، ورود به منوی دوربین و مشاهده روی صفحه ورودی تصاویر دی وی آر است. در این روش باید ابتدا دستگاه DVR را روشن کرده و منتظر بمانید دستگاه لود شده و صفحه ی اصلی نمایش داده شود. روی هر کدام از کانال های دوربین که روی صفحه مشاهده می کنید، مقدار پیکسل و نوع n یا p آن نمایش داده می شود. روش دیگری وجود دارد که از طریق دستگاه دی وی آر می توانیم بررسی کنیم. در این روش ابتدا وارد منوی اصلی شده، سپس از گزینه ی سیستم وارد قسمت نوع تصویر شوید. در این قسمت گزینه ای به اسم رزولوشن را مشاهده خواهید کرد. با انجام مراحل گفته شده رزولوشن دوربینی که به دی وی آر شما متصل شده است را می توانید مشاهده کنید.


نرم افزار هایک ویژن

دوربین پین هول

بهترین سویئچ شبکه

ردیاب خودرو

نمایندگی هایک ویژن

سوئیچ شبکه

اسپلیتر دوربین مدار بسته

دستگاهDVR

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد