مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

سری جدید دوربینهای مدار بسته Hanwha Wisenet X

سری محصولات نظارت تصویری شرکت Hanwha با خانواده Wisenet شامل زیر گروههایی با عنوان P، Q، HD+، T و X در نمایشگاه اینترسک 2017 دبی به نمایش گذاشته شدند. از آنجاییکه بازار خاورمیانه برای محصولات نظارت تصویری و سیستمهای امنیتی نسبت به گذشته وسیعتر و جذابتر شده است، شرکتهای زیادی مثل Hanwha یا سامسونگ سابق، فعالانه تر وارد این نمایشگاه شده است.

شرکت هانوها بتازگی از تولید 5 چیپست جدید با عنوان سری Wisenet X اخباری منتشر کرده است که به عنوان هسته مرکزی تکنولوژی شرکت Hanwha محسوب می شود.

 به گفته مدیرعامل بخش کسب و کار شرکت Hanwha Techwin :

5 چیپست جدید سری Wisenet، با کارکردهایی بالاتر در لیست اولین محصولات ارائه شده بر مبنای راهکارهای تک چیپستی قرار می گیرند. در نتیجه خط تولید دوربینهای مداربسته جدید 5 مگاپیکسلی و 2 مگاپیکسلی استانداردهای صنعتی جدیدی را تعریف خواهند کرد که نه تنها تصاویر بسیار واضح اولویت اصلی است بلکه پردازش تصویری سریعتر و قابلیتهای بروز شده تری نیز همراه خواهند داشت.

سری دوربینهای مدار بسته جدید Wisenet X از WDR با میزان 150 دسی بل و تثبیت کننده تصویری بروزی برخوردارند که با استفاده از سنسورهای ژیروسکوپی و تصاویر بسیار واضح 7/24 قابلیتهای کار در نور کم را افزایش می دهند. با استفاده از دومین نسل تکنولوژیهای فشرده سازی منحصر به فرد Hanwha Techwin با نام WiseStream II، بهترین شرایط ممکن برای دوربینهای مدار بسته Hanwa Techwin برای سازگاری با پهنای باند موجود مهیا شده است. یکی از قابلیتهای مناسب دیگر این سری چیپستها برخورداری از قابلیت تحلیلگر ویدئویی داخلی است که نیاز به دستگاههای VMS را کاهش می دهد.

سری محصولات جدید Wisenet X به محصولات اخیر Wisenet P و Wisenet Q هانوها افزوه شده اند و قرار است با قیمتهای رقابتی بر اساس کارکرد مناسب نیازهای بازارهای عمودی (Vertical Market) را نیز پوشش دهد.

دوربین مدار بسته هانوها سری X

شرکت Hanwha Techwin تبلیغات بسیاری بر روی سری جدید Wisenet X انجام داده و در بخش بازاریابی و توسعه محصولات تاکید زیادی بر روی این محصولات داشته است.

بهره گیری از WDR 150dB برای تصاویر شفاف و واضح

با استفاده از WDR تصاویری با ترکیب دو فریم با میزان Exposure های مختلف بدست می آیند. در سری Wisenet X از WDR با میزان 150 دسی بل و 4 فریم متفاوت برای تولید تصاویری طبیعیتر استفاده می شود. تکنولوژی جدید با کاهش تاری تصویر (نقص فعلی WDR) سعی کرده تصاویر رنگی و شاداب و واضحی تولید نماید.

تثبیت تصویری دقیقتر با سنسورهای ژیروسکوپیک (تشخیص زاویه و تراز)

سنسور Gyro داخلی دوربینهای مدار بسته Wisenet X برای تثبیت تصویری بهتر مورد استفاده خواهد بود. تثبیت تصویر زمانی مورد استفاده است که یک دوربین مدار بسته توسط باد یا حرکت خودروها به لرزه می افتد و نیاز است تا تصاویر بدور از این لرزشها ضبط شوند.

نظارت با تصاویر رنگی، حتی در شرایط نور کم

در چیپستهای جدید با استفاده از تکنولوژی بکار رفته در لنزها، داشتن تصاویر رنگی در شرایط نور کم بدون استفاده از سیستم نور IR امکانپذیر خواهد بود. به گفته شرکت هانوها از این پس امکان تصویربرداری رنگی در این سری محصولات در تمام طول روز مهیا شده است.

کاهش انتقال داده ها با استفاده از کدک WiseStream II تا 99 درصد

سری دوربینهای Wisenet X قرار است از فشرده سازی H.265 و تکنولوژی WiseStream II برخوردار باشد. با این تکنولوژی فشرده سازی، انکدینگ تصاویر بصورت دینامیکی کنترل شده و کیفیت و فشرده سازی بر اساس تحرکات تصویر بالانس می شوند. با ترکیب تکنولوژی WiseStream میزان استفاده از پهنای باند تا بیش از 99 درصد نسبت به کدکهای معمول H.264 بهینه می شود.

قابلیتهای تحلیلگر ویدئویی بیشتر

تحلیلگر ویدئویی بکار رفته در سری محصولات Wisenet X شامل تحلیلگر صوتی برای تشخیص صدای شکسته شدن مثل شلیک گلوله، شکستن شیشه ها و تنظیم اعلام هشدار بر اساس صدا خواهد بود. این قابلیتها به مدیریت بهتر محیطها کمک بالایی خواهد کرد.

برخوراری از اسلاتهای دوبل SD در کنار درگاه USB

با برخورداری از پورتهای USB در سری جدید دوربینهای مدار بسته، امکان برقراری ارتباط دستگاهها به تجهیزات موبایل از طریق WiFi ممکن می شود. ضمن اینکه استفاده از دو اسلات SD امکان پشتیبانی از حداکثر 512 گیگابایت حافظه ذخیره سازی مهیا خواهد بود و در زمان از کار افتادن شبکه می تواند بسیار کار آمد باشد.

آنچه مطالعه کردید مقاله شرکت Hanwha در آستانه برگزاری نمایشگاه Intersec 2017 بود که در سی سی تی وی آنلاین تقدیم شما گردید. ما را با نظرات خودتان یاری کنید.

1.      انتخاب دوربین مدار بسته پیشرفته

2.      بررسی لنز زوم در دوربین مدار بسته

3.      دستگاه DVR هیبرید چیست ؟

4.      نصب دوربین مداربسته در رستوران ها

دوربین مدار بسته وریفوکال

قابلیتهای پروژکتورهای پیشرفته نور IR

ویژگیهای پروژکتورهای پیشرفته دید در شب (IR)

همانطور که در مقالات قبلی سی سی تی وی آنلاین عنوان کردیم، از ایرادات پروژکتورهای نور IR این بود که با کاهش فاصله اجسام از منبع نور، با شدت نوری روبرو می شویم که جزئیات غیر قابل نمایش می شوند. به همین منظور شرکتهای سازنده دوربینهای مدار بسته و سیستمهای نور IR بفکر ساخت پروژکتورهایی افتادند که بتواند "سیستم نور IR هوشمند" را بر روی دوربینهای مدار بسته پیاده سازی نماید.

Smart IR (سیستم نور IR هوشمند دوربین مداربسته)

بعضی از مدلهای دوربین مدار بسته با اسامی IRAdoptive یا Smart IR تولید می شوند که می تواند بر اساس فاصله اجسام در صحنه شدت تابش نور دید در شب (IR) را بصورت دینامیکی و پویا کاهش یا افزایش دهد تا از مشکلات Overexposure یا نورزدگی تصویر جلوگیری نماید.

سیستم نور IR هوشمند از یک یا دو تکنیک یا ترکیبی از آنها برای رفع مشکل استفاده می کند :

  • تنظیم توان ال ای دی های منبع نور IR : بعضی از دوربینهای مدار بسته با کاهش توان مصرفی پروژکتورهای IR بر اساس شرایط صحنه و اهداف سعی می کنند شدت نور بهتری برای اجسام نزدیک دوربین مهیا کنند. اما با کاهش توان مصرفی هر جسمی که در فواصل دورتر صحنه وجود دارد شدت نور بسیار کمی دریافت می کند و تقریبا جزئیات تصویر آن هدف قابل مشاهده نیست.
  • سیستم تابش خودکار سریع (Auto-exposure) : بعضی شرکتهای سازنده "سیستم نور IR هوشمند" دارای سرعت تنظیم exposure بالاتری هستند و بسرعت در صحنه با توجه به دور بودن(یا دور شدن) اجسام سعی در تامین نور بیشتر خواهند کرد. دوربینهای مداربسته معمولا میزان AE (تابش خودکار) را بر روی مقادیر کندتر تنظیم می کنند تا میزان تغییرات exposure که در زمان مشاهده تصاویر مثل فلاش دوربین عمل می کند مرتفع شوند. اما زمانی که از پروژکتورهای نور دید در شب قدرتمندتر استفاده می کنیم این تنظیمات مطلوب تر است(سرعت بالاتر نسبت به سرعت پایین گذشته).

فهم اینکه دقیقا کدام روش یا روشها در دوربین مدار بسته بکار گرفته شده اند کمی سخت است و معمولا نیاز به اندازه گیری شدت نور و توان پروژکتورهای نور IR دارد. اغلب شرکتهای سازنده هم خبری از عنوان این نکته که ال ای دی های IR چطور کار می کنند نیست.

البته توجه داشته باشید که معمولا این قابلیتها در دوربین مدار بسته مجهز به نور IR قابل اجراست و قابلیت سازگاری با پروژکتورهای نور IR مجزا از دوربین مدار بسته هنوز ممکن نشده است. علت هم واضح است، باید پردازش و تشخیص جای اجسام و اهداف در صحنه بصورت کاملا داخلی توسط دوربین مدار بسته صورت پذیرد و سپس توان نور IR تنظیم می شود.

تنظیم خودکار زاویه تابش نور IR

شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته اخیرا دست به تنظیم زاویه تابش سیستم نور در دوربینهای مدار بسته با نور IR داخلی زدند. یعنی دوربین مدار بسته، زاویه تابش نور IR را بگونه ای تنظیم می کند که بیشترین تطابق را با زاویه دید لنز از میدان دید (FoV) دوربین مدار بسته داشته باشد. یعنی با استفاده از چندین سری LED مختلف و با تنظیم توان هر کدام یا استفاده از یک لنز موتورایز و متحرک میزان زاویه تابش ال ای دی های نور IR را تغییر می دهند.

عملکرد این روش در دوربینهای مدار بسته ثابت و مدل دوربینهای مدار بسته PTZ مجهز به نور IR در ویدئوی زیر نشان داده شده است :

همانطور که در ویدئو مشاهده می کنید برای فواصل دور بصورت مجزا از ال ای دی هایی با تابش متمرکز و توان بیشتر استفاده شده و برای صحنه و عرض میدان دید هم از ال ای دی هایی با نور گسترده بهره برده شده است. با افزایش فاصله اجسام ال ای دی های دور برد روشن شده و با افزایش فاصله پرتوانتر می تابند و ال ای دی های نور گسترده با برد کم خاموش می شوند  و در فواصل نزدیک عملکرد عکس صورت می گیرد.

افت شدید مصرف پهنای باند با سیستم نور IR

بطور معمول، دوربینهای مدار بسته مجهز به نور IR در تاریکترین ساعات شب، استفاده از پهنای باند را نسبت به مدلهای بدون نور IR بشدت کاهش می دهند. زیرا استفاده از نور IR باعث کاهش نویزی می شود که قابلیت Gain در تصویر بوجود می آورد. (به مقاله DNR مراجعه نمایید.)

برای مثال در بررسیهای سی سی تی وی آنلاین درمورد رابطه بین پهنای باند و شرایط نور کم، مشاهده کردید افزایش مصرف پهنای باند در دوربینهای مدار بسته مجهز به نور IR در شب تقریبا 176 درصد افزایش می یابد و در مقابل دوربینهای مدار بسته بدون نور IR در حالات دید شبانه/روزانه (Day/Night) باعث افزایش 500 درصدی مصرف پهنای باند می شوند!!!

با همه این تفاصیر دو محدودیت اصلی همواره وجود دارد :

  • تابش نور IR دید در شب باید تمام صحنه نظارتی را پوشش دهد. اگر محیط معینی کاملا تاریک باشد، دوربین مدار بسته با روشن کردن قابلیت gain سعی می کند اجسام آن منطقه را روشنتر نشان دهد و این یعنی مصرف بالاتری از پهنای باند دوربین مداربسته بر حسب این تغیرات نیاز خواهد بود.
  • برای کاهش راحت تر مصرف پهنای باند در نور کم، باید از قابلیتهای VBR/MBR در لحظه استفاده شود. یعنی میزان نرخ پایینتر انتقال بیتها بر روی اثرات توهمی نویزها در تصویر تاثیری نمی گذارد. اثراتی که باعث می شود با انکد بیشتر روی نویزهای تصویر (حاله ها و جلوه های بصری نامفهوم نویز) چیزی جز افزایش مصرف پهنای باند نصیب کسی نشود!

استانداردهای رایج، تست کابل کشی

آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته

با اینکه هیچ دستورالعمل کلی ویژه یا عمومی / خاص برای نوع کابل کشی شبکه دوربین مدار بسته وجود ندارد اما BICSI با تدوین یکسری دستورالعملهای توصیه ای و پیشنهاد روشهایی برای طراحی و نصب کابل شبکه می تواند کمک کننده باشد. معمولا زمانی که کار به بیان مشخصات کابل کشی دوربینهای مدار بسته می رسد استانداردی با بیان کد مشخص در BISCI بعنوان معیار یا دستورالعمل کار ارائه می شود. این سند یا دستورالعمل بیان می کند که باید نحوه نصب به چه صورت انحام شود و معمولا توصیه می شود که 5 نکته مهمی که در مقاله قبلی آموزش کابل کشی دوربین مدار بسته گفتیم مد نظرتان قرار گیرد و بعنوان بخشی از پروژه نصب کابل شبکه انجام گیرد. در زیر لیستی از مشخصات و کدهای بسیار رایج قید شده است :

  • NECA/BICSI 607-2011 : استانداردی برای ارتباطات داخلی و مطمئن و نقشه کشی پلان (زمین) و روشهای نصب کابل شبکه برای ساختمانهای تجاری
  • BICSI 002-1011 : بهترین توصیه های عملی برای طراحی و نصب و راه اندازی کابل شبکه در دیتا سنترها
  • ANSI/BICSI 001-2009 : استاندارد طراحی سیستمهای انتقال اطلاعات برای موسسات دانشگاهی و آکادمیک K-12
  • ANSI/NECA/BICSI 568-2006: استاندارد کابل کشی ارتباطات از راه دور محدود داخلی ساختمانهای تجاری
  • دستورالعمل رفرنس طراحی امنیتی و حفاظتی الکترونیکی (ESSDRM)
  • دستورالعمل روشهای اجرای ارتباطات از راه دور گسترده و اشتراکی (TDMM)

حتی اگر پروژه ها کاملا بر اساس این استانداردها یا صرفا بر اساس این مشخصه ها اجرا نشوند، بازهم این دستورات و توصیه ها می توانند راهنمای خوبی برای تکنسینها و طراحان کابل کشی شبکه محسوب شوند تا از گرفتار شدن به مشکلات بعدی جلوگیری کرده باشد.

تاثیر طول کابل شبکه بر روی دوربینهای مدار بسته چقدر است؟ 

بررسی و آزمایش صحت کابل کشی

نصب صحیح کابلهای شبکه بخش کلیدی برای داشتن یک سیستم نظارت تصویری بدون اشکال خواهد بود.

البته تست و بررسی کابل کشی درواقع کاری پیش گیرانه است تا مشکلات بعدی دوربین مدار بسته را قبل از اتفاق حل نماید و نیازی به رفع مشکلات و عیب یابی مشکل دوربین مداربسته نباشد یا کارکرد نادرست برطرف شود و به نصب و راه اندازی مجدد دوربینهای مداربسته منجر نشود. تسترهای کابل شبکه متوسط و معمولی بسیاری در بازار وجود دارند که براحتی بدون صرف وقت بیشتر، عیب یابی یا تست کابل کشی شبکه را انجام می دهند.

سه نوع اصلی ابزارهای تست کابل کشی شبکه دوربین مدار بسته

انتخاب از بین 3 نوع ابزار Verifier، Qualifier و Certifier (تعیین کننده کارایی، کیفیت سنج، بررسی کننده استاندارد) بصورت زیر است :

Certifier ها تنها وضعیت EIA/TIA568B را بررسی می کنند تا مطمئن شوند خطوط بخوبی کار میکند و با بهترین کارایی قابل استفاده هستند. جنبه منفی اصلی آنها این است که قیمت بسیار بالایی در حدود 10 هزار دلار دارند و چیزی بیش از 4 یا 5 برابر یک دستگاه Qualifier یا کیفیت سنج هزینه دارند.

Qualifier ها هم جزئیات فنی بررسیهای انجام شده را ارائه می دهند و با هیچ استاندارد خاصی سازگار نشده اند تا در فضای عملی با قیمتی کمتر از Certifier ها وضعیت زیرساخت شبکه را بررسی کنند.

Verifier ها هم تنها به بررسی ساده و پایه ای کابلهای شبکه می پردازند و نمی توانند مشکلاتی مثل Crosstalk(تداخل اعوجاجی)، افت سیگنال یا قطع ارتباط منطقی را پیداکنند. مثبت ترین جنبه آنها معطوف به قیمت بسیار کم آنهاست.

برای کابل کشی شبکه دوربین مدار بسته با زیر ساخت PoE چه باید کرد؟! چه محدودیتهایی را باید در نظر گرفت.

بررسی کننده های کابل شبکه(Cable Verifiers)

Verifier ها بیشترین تستهای مورد نیاز ممکن را برای اطمینان از کارکرد اصلی کابلها انجام می دهند و قابلیتهای آنها عموما از شرکتی به شرکت دیگر فرق می کند. Verifier ها از تستهای دستی و غیر خودکار هم برخوردارند و میتواند توسط چندین دستگاه ریموت یا متصل تا انتهای دیگر کابل را تست کنند. برخی از انواع Verifier ها قابلیت تست کابلهای کواکسیال با اتصالات F را نیز دارند.

تست و عیب یابی شبکه دوربین مدار بسته

قابلیتهای رایج Verifier های شبکه

  • Wiremap : Wiremap معلوم می کند که آیا کابل UTP بخوبی به دستگاهی متصل شده یا نه و اینکه زوج سیمها بدرستی در سوکت زنی متصل شدند یا خیر (بر اساس استاندارد EIA/TIA 568A/B). این تستر ممکن است وضعیت را بصورت گرافیکی، توسط ال ای دی های تعیین وضعیت یا کدهای تعیین شده به تکنسین ارائه دهد. Wiremap گرافیکی برای استفاده افراد مبتدی و غیر حرفه ای بسیار راحت تر است و بخوبی نشان می دهد که کدام پینها یا زوج سیمها در کابل مشکل دارند یا چطوری دچار crosstalk شده اند. در مورد کابلهای کواکسیال براحتی نشان می دهد که آیا اتصال کوتاهی بین شیلد و سیم اصلی بوجود آمده یا نه.
  • چک طول کابل یا مسافت حداکثری : Verifier نشان می دهد که آیا طول کابل شبکه بیش تر از حد استاندارد است یا اینکه کابل UTP بیشتر از 100 متر نباشد. این قابلیت نشان می دهد که حداکثر مسافتی که با این کابل می توان کابل کشی کرد چه میزان است و تا کجا سالم و بقیه کابل که به مشکل خورده است یا شکسته کدام بخش است. بنابراین تعمیرکار براحتی بخش ناقص را تشخیص می دهد.
  • تشخیص کابل : هر بخش ریموت دارای یک دستگاههای متمایز است که کاربر می تواند با اتصال کابلهای متعدد یا سوکتهای مختلف در یک لحظه متوجه شود وضعیت اتصال فیزیکی چطور است. یعنی مثلا زمانی که کابلها ارتباط را بر قرار نمی کنند براحتی می توان تشخیص داد که آیا کابلها به سویچ وصلند یا نه؟ یا اصلا تداخل Cross با خطوط تلفن رخ داده یا نه.

دستگاههای Verifier معمولا نتیجه بررسیها را ذخیره نمی کنند در حالی که این قابلیت جزء مزیتهای دستگاههای Qualifier و Certifier محسوب می شود. در قسمتهای بعدی مقالات سی سی تی وی آنلاین به Qualifier ها و Certifier ها می پردازیم.

1.      عوامل موثر بر قیمت دوربین مدار بسته

2.      بررسی مشکلات و معایب دوربین مداربسته بی سیم

3.      نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

4.      سرعت شاتر در دوربین مداربسته

مقالات جدید درباره تکنولوژی های دوربین های مداربسته

امنیت سایبری 10 شرکت سازنده دوربین مدار بسته / آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته

مقایسه امنیت سایبری 10 شرکت سازنده دوربین مدار بسته

با افزایش حملات سایبری و نفوذ به شبکه های دوربینهای مداربسته و افزایش فضای آگاهیهای سایبری در سیستمهای نظارت تصویری، به بررسی 10 شرکت تولیدکننده مختلف دوربین مداربسته پرداختیم تا کاربران وضعیت را بهتر از قبل برانداز کنند. روند کاووش و بررسیهای ما در این سوال و جوابها نهفته بود:

  • مثبت : آیا نیاز به ایجاد یک رمز عبور دارید؟
  • مثبت : آیا اکانت کاربران پس از تلاشهای متعدد برای ورود نا موفق بصورت خودکار بسته می شود؟
  • منفی : آیا اکانتهای Hardcoded یا رمز شده ویژه ای وجود دارد؟
  • مثبت : آیا دوربین مدار بسته از HTTPS پشتیبانی می کند؟
  • منفی : آیا پورتهای پیش فرض تلنت (Telnet) باز هستند؟
  • منفی : آیا پورتهای SSH بصورت پیش فرض باز هستند؟
  • مثبت : آیا UPnP دوربین مدار بسته بصورت پیش فرض باز است؟
  • آیا دوربین مداربسته بصورت پیشفرض یا بوسیله تغییرات کاربر با خط تلفن ارتباط می گیرد؟
  • چه پورتهای دیگری باز هستند؟

شرکتهای تولیدکننده دوربین مداربسته که در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم عبارتند از :

  • Arecont Vision
  • Avigilon
  • Axis
  • Bosch
  • Dahua
  • Hikvision
  • Panasonic
  • Pelco
  • Samsung/Hanwha
  • Vivotek

در ادامه مقاله به نوع کارکرد دوربین مداربسته این 10 برند در بحث امنیت سایبری می پردازیم:

بعضی از نکاتی که بطور کلی دریافتیم :

  • حالا دیگر هیچ یک از شرکتهای سازنده دوربین مداربسته در دوربینهای مداربسته پورت SSH یا Telnet را باز نگذاشته اند. این مسیر بنیادینی بود که در حملات میرای بوسیله تلنت شبکه دوربینهای مدار بسته را تهدید کردند.
  • شرکت Arecont مدیریت امنیتی بسیار بدی بر روی رمزهای عبور داشت که در حالت پیشفرض اصلا نیاز به رمز برای ورود نبود! ضمن اینکه اصلا هیچ محدودیتی هم برای استفاده از رمز عبور قوی یا بسته شدن اکانت بر اثر تلاش مکرر با رمز عبور ناصحیح وجود نداشت و تنها شرکتی است که از HTTPS پشتیبانی نمی کند.
  • هایک ویژن سعی کرد بهترین مدیریت امنیتی را با رمزهای عبور قوی داشته باشد و در ایجاد رمز عبور قوی، پشتیانی از قفل خودکار اکانتها با تلاش ورود نا موفق و داشتن اکانتهای Hardcoded محدودیتهایی ایجاد نماید.
  • هایک ویژن تنها شرکتی است که در این گروه از دسترسی پیش فرض شبکه دوربین مداربسته به خط تلفن استفاده می کند که موضوع رایجی است اما ریسک امنیتی بسیار بزرگی محسوب می شود.
  • قفل شدن خودکار اکانتها هنوز خیلی رایج نشده است و از بین 10 شرکت تولیدکننده دوربین مداربسته 3 شرکت این قابلیت را به محصولاتشان اضافه کردند(داهوا، هایک ویژن و سامسونگ). بدون وجود این قابلیت راحت با استفاده از دیکشنری هک می توان به شبکه نفوذ کرد.

رمزنگاری یا امنیت رمز عبور (Encryption/Password Security)

جدول زیر قابلیتها و ویژگی رمز عبور هریک از شرکتهای سازنده دوربین مداربسته را نشان می دهد. در بین 10 شرکت سازنده دوربین مداربست 4 شرکت در هیچ یک از موارد از رمز استفاده نکردند!(ارکانت ویژن، اویجیلون، بوش و ویووتک). دوربینهای مداربسته اکسیز به رمز عبور نیاز دارند اما با یک کاراکتر هم می شود از آن گذشت و حتی رمز عبورهای پیش فرض قدیمی "pass" هم پذیرفته می شود و این قوانین اصلا جالب نیست و هنوز تغییر نکرده است. درعوض هایک ویژن، پاناسونیک و سامسونگ تنها رمز عبورهای قوی را در طی مراحل نصب اولیه قبول می کنند. در جدول زیر وضعیت اکانتهای Hardcoded که اکانتهای کاربری غیر قابل تغییری هستند را می بینید. داهوا از کاربری با نام Admin استفاده کرده  که حتی اگر اکانتی در سطح Administrator بسازید هم نمی توانید آن را تغییر دهید.

رمز عبور دوربین مدار بسته

پورتهای باز (آزاد)

ما با استفاده از NMAP بررسی کردیم که چه پورتهایی بصورت پیش فرض بر روی دوربینهای مداربسته باز است(بخصوص Telnet، SSH و FTP). این پورتها عامل نفوذ و حملات اغلب بدافزارهایی مثل بات نتهای میرای بودند.

در این مورد به محصولات هر شرکت تولیدکننده ای نگاهی انداختیم و در این بین تنها اکسیز و ویووتک پورت FTP را بسته بودند. هم شرکت بوش و هم شرکت هایک ویژن (EZVIZ) تمام 7 پورت رایج را برای سرویسها و پورتهای کنترلی باز گذاشته اند! در صورتی که دیگر شرکتها حداکثر 4 پورت را فعال نگه داشته اند و تنها پورتهای HTTP و HTTPS در همگی یکسان هستند. شرکتهای پاناسونیک و پلکو هم تنها پورتهای HTTP و RTSP را باز گذاشتند.

پورت باز دوربین مدار بسته

می توانید برای اطلاعات بیشتر به مطالعه مقاله آموزشی پورتهای پرکاربرد دوربینهای مداربسته در سی سی تی وی آنلاین بپردازید.

ارتباط خط تلفن خانه/UPnP

دوربینهای مداربسته را با استفاده از Wireshark چک کردیم تا ببینیم آیا از قابلیت ارتباط خط تلفن در سرویس ابری با یا بدون فعالسازی توسط کاربران بهره می برند یا خیر. از بین 10 شرکت سازنده دوربین مداربسته تنها شرکت هایک ویژن است که بصورت پیش فرض از قابلیت افزوده تماس تلفنی بصورت پیش فرض استفاده می کنند(اما نه بوسیله خطوط تلفن هوشمند). دیگر شرکتها هم از این قابلیتها بصورت فعال بهره می برند(سرویس AVHS Axis، Dahua Easy4IP و Panasonic Viewnetcam).

بعلاوه بررسی کردیم که دوربینهای مداربسته با قابلیت UPnP و باز بودن پیش فرض پورت روترها برای چه برند دوربین مداربسته هستند که به سه شرکت اکسیز، بوش و هایک ویژن رسیدیم.

UPnP دوربین مدار بسته

 


  دوربین مدار بسته تی وی تی  دوربین مدار بسته خرید     خدمات نصب دوربین مدار بسته      فروشگاه هایک ویژن


آیا در پروژه خودمان برای نصب دوربینهای مدار بسته تحت شبکه نیاز به Cat 6a یا Cat 7a خواهیم داشت؟

بر اساس اطلاعاتی که در مقاله اول درباره کابل کشی، نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته در سی سی تی وی آنلاین ارائه دادیم سوالی بوجود می آید؛ اینکه آیا در کاربردهای نظارت تصویری و سیستمهای مداربسته نیازی به این حجم کارایی بالاتر و پهنای باند بالای کابلهای Cat 6a یا Cat 7a احساس می شود؟ جواب واضح است؛ خیر! دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP) نیازی به اتصالات و ارتباطات شبکه گیگابیتی ندارد و کابلهای Cat 5e هم حتی بیش از نیاز و کفایت دوربینهای مداربسته در ارتباط با سوئیچ هستند!

از طرف دیگر بسیاری از تشکیلات IT بر روی کابلهای Cat 6a برای تمام زیرساختها استانداردهایی ایجاد کردند که می تواند در آینده و حتی برای نیازهای خاص و کاربردهای اختصاصی هم کارآمد باشند. حتی اگر دوربینهای مداربسته تحت شبکه نیازی به قابلیتهای بیشتر کابلهای Cat 6a نداشته باشند این استانداردها باعث می شوند که تمام سیستمهای نظارت تصویری و دستگاههای مداربسته بتوانند از Cat 6a براحتی استفاده کنند.

کابلهای Cat 6a یا Cat 7a معمولا در محیطهایی بیشتر استفاده می شوند که از شرایط بدی برخوردارند. محیطهایی با تجهیزات و تاسیسات نویز دار با حجم بالایی از RF یا تداخلات بالای الکترومغناطیسی که می تواند در ارتباطات و انتقال سیگنالها اختلال بوجود آورند. در دماهای بالا هم کارایی کابلهای و راندمان کاری آنها افت می کند بطوری که با افزایش دما بوضوح قابل احساس است. در آخر اگر مجبور باشیم تعداد بالایی (بیش از 100) کابل را در مسیری یکسان مثل مسیرهای ایجاد شده در سقف کاذبها یا نگهدارنده های کفی در کنار هم قرار دهیم دچار مشکل Signal Coupling یا اتصال سیگنالی می شویم.

کابلهای Cat 6a و Cat 7a با کارایی بالاتر می توانند جلوی این تداخل امواج و القای سیگنالی از یک منبع خارجی مقاومت کرده و بسیار بهتر از کابلهای Cat 5e از پس آن برآیند. بعلاوه حداکثر پهنای باند ممکن نیز در آنها نیز افزایش می یابد. به این معنی که وقتی کارایی با هر یک از عوامل بالا کاهش می یابد امکان استفاده از سطحی از کارایی در حداقل قابل قبول باز هم در کابلهای Cat 6a و Cat 7a ممکن خواهد بود در حالی که کابلهای Cat 5e عملا بی استفاده می شوند. این هم باید مد نظر داشته باشید که کاهش کارایی می تواند به جلوگیری از انتقال تصاویر یا ایجاد شبح و سایه در تصاویر ویدئویی منجر شود یا در بهترین وضعیت، کیفیت تصاویر را بشدت کاهش دهد.

نگاهی کلی به تفاوتهای STP با UTP

یک تفاوت فیزیکی ساده بین دو نوع کابل UTP و STP وجود دارد یا بعبارتی اسم کابلهای “Unshielded Twisted Pair – زوج سیمهای تابیده شده بدون روکش نشان دهنده تفاوت اصلی است که در تصویر زیر هم می بینید که پوشش فلزی(ورق فویل) احاطه کننده زوج سیمها تنها در STP وجود دارد :

تفاوت کابلهای UTP با STP در دوربینهای مداربسته

محافظ یا شیلد استفاده شده را با پوشش کلی سیمها در درون کابل اشتباه نگیرید که تنها لایه ای بدور دسته سیمها زیر پوشش پلاستیکی کابل کشیده شده است. زمانی که تصمیم دارید زوج سیمها را بتابانید باید پوشش اصلی را بردارید و سپس به زوج سیمها برسید که این پوشش کلی هم خودش مزایایی دارد اما به اندازه فویلهای مجزای روی زوج سیمها کارایی ندارد.

STP که مخفف عبارت زوج سیمهای حفاظ دار است گاهی با عنوان U/FTP یا زوج سیمهای فویل پیچ (Unscreened/Foil-Shielded Twisted Pair) هم یاد می شوند.

انواع کابل شبکه دوربین مدار بسته

با رشد و توسعه استانداردهای کابل شبکه و تعریفهای گوناگون در طول زمان، محصولات و کابلها به پایگاههای پیشرفته اطلاعاتی هم راه یافتند و در هر کاربردی نامی متفاوت بدست آوردند. اما در اغلب سیستمهای نظارت تصویری از آن با نام STP یاد می شود و رایجترین نامی که برایش استفاده می شود همین نام است.

اختلالات الکتریکی : قاتل تصاویر ویدئویی

در دنیای سیستمهای نظارت تصویری و تصاویر ویدئویی دوربینهای مدار بسته تحت شبکه همه چیز به NVR ها و دوربینهای مداربسته بستگی دارد و باید در کابل کشی فواصل و ارتباطات آنها توجه ویژه ای داشت. زیرا تصاویر ویدئویی در این بین ذخیره یا منتقل می شوند و یکی منبع تولید و دیگری ذخیره کننده است و اصل مسیرهای ارتباطی که باید در کابل کشی مد نظر باشند به این بخش بر می گردد. زمانی که مشکلات در کیفیت تصاویر ویدئویی افزایش می یابد تعویض دوربین مداربسته یا تغییر تنظیمات در صورتی که همچنان مشکلات ادامه یابند می تواند یک کار خسته کننده تکراری و بیهوده باشد. بهرحال سخت گیری در پروسه کابل کشی می تواند بسیار از مشکلات کشنده و دیوانه کننده بعدی را برطرف نماید. برای مثال تصویر زیر نمونه ای از این مشکلات را نشان می دهد:

اختلال تصویری دوربین مدار بسته

اختلالات الکتریکی یا الکترومغناطیسی در کابلها می تواند بتنهایی منجر به این مشکلات شود. نه تنها انتقالات پیش بینی شده جریانهای تصویری بدرستی انجام می شود بلکه انواع نویزهای ناخوشایند را هم جذب و منتقل می کند. یک کابل پوشیده شده می تواند بصورت یک آنتن ad-hoc عمل نموده همه امواج یا نویزها را جذب نماید و اینجاست که پی می بریم محافظت از کابل و داشتن پوشش بسیار حیاتی است.

این عبارت همیشه صادق است که "توان اصلی سیستم شما توسط ضعیفترین دستگاه در ارتباطات مشخص می شود!" و این دقیقا در شبکه های ویدئویی مصداق دارد که کارایی دوربینهای مداربسته با کیفیت جهانی و رکوردرهای ویدئویی معتبر ممکن است با شبکه های بنجل و بی کیفیت و با طراحی غلط زیر سوال رود.

1.      لنز دوربین مداربسته

2.      میکروفن دوربین مداربسته

3.      پهنای باند دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چگونه کار می کند

هارددیسکهای جدید وسترن دیجیتال / جدیدترین دوربین مداربسته 4K بولت با لنز متحرک

هارددیسکهای جدید وسترن دیجیتال: 12 ترابایت حافظه با سرعت 1200 مگابایت بر ثانیه!

شرکت وسترن دیجیتال با گسترش تولیدات HDD و SSD خود در بخشهای دیتاسنتر با نسل جدیدی از راهکارهای ذخیره سازی در حال افزایش محبوبیت است.

راهکار جدید این شرکت که توسط برند HGST – از شرکتهای تاسیس شده توسط WD – با نام Ultrastar SN200 با قابلیت سازگاری NVMe با درگاههای PCIe بر اساس تکنولوژی SSD ها عرضه خواهد شد. کلاس بالای کارکردی این محصولات شامل قابلیت خواندن بیش از 1.2 میلیون عملیات (IOPS) در یک جریان کاری و بهره مندی از سریع ترین و حجیم ترین ظرفیت SAS SSD خواهد بود. هارددیسکهای SSD سری Ultrastar SS200 از تکنولوژی نسل چهارم هارددیسکهای HelioSeal کلاس enterprise بر مبنای تکنولوژی هلیومی بهره می برد و با نام مدل He12 و ظرفیت 12 ترابایت با برند HGST وارد بازار می شوند. البته مدلهای 14 ترابایتی این هارددیسکها هم قرار است بزودی با SMR (قابلیت ضبط مغناطیسی تکاملی) بر اساس همان پلتفرم تولید شوند.

هارددیسک جدید وسترن دیجیتال

بگفته سخنگوی ارشد شرکت وسترن دیجیتال (WD)، مارک گریس:

کارکرد غیر موازی در سری جدید ذخیره سازهای NVMe مدل Ultrastar SN200 بر اساس درگاه PCIe همراه با ذخیره سازی حجیم و توان عملیاتی خوب بیشتر برای کاربردهای دیتا سنتری مورد استفاده خواهند بود در حالی که SSD های جدید سری SS200 ما می توانند بخاطر سازگاری براساس SAS SSD ها توازن خوبی بین سرعت و ظرفیت برای کارهایی با تراکنش بالا و حیاتی به همراه داشته باشند.

هارددیسک جدید وسترن دیجیتال

بعلاوه هارددیسکهای He12 عضو جدید خوبی برای خانواده هارددیسکهای enterprise بحساب می آیند که پلتفرم HelioSeal را برای داشتن حداکثر ظرفیت و توان عملیاتی پیاده سازی کرده اند. با اطمینان پذیری بالا و کیفیت سرویس مناسب (QoS)، این محصولات جدید می توانند در بین محصولات دیتاسنتری جای خود را بازکرده و کاربران را قادر سازد از طیف وسیعتری از محصولات قابل استفاده در مقاصدی مثل دیتا سنترها بهره ببرند.

هارددیسکهای 12 ترابایتی در دو مدل SATA و SAS تولید می شوند که تقریبا مشخصات یکسانی دارند و تنها در سرعت متوسط رابط، مدل SAS با سرعتی دو برابر رابط SATA برابر با 1200 مگابایتدر ثانیه قادر به جابجایی داده ها هستند.

هارددیسک جدید وسترن دیجیتال

توان مصرفی فوق العاده این سری هارددیسکها در سری Sata معادل 7.2 وات و در مدل Sas هم 9.8 وات در حداکثر فشار کاری خواهد بود. رابط کاربری ساتا با پهنای باند 6 گیگابیتی و رابط SAS با پهنای باند 12 گیگابیتی می تواند به تنهایی یک پیشرفت عظیم به حساب آید. طول عمر هارددیسکهای جدید معادل 2.5 میلیون ساعت یعنی 285 سال است که شرکت وسترن دیجیتال به همین دلیل 5 سال گارانتی برای این محصولات در نظر گرفته است. قابلیتهای پیش فرض ISE و SED بترتیب برای پاکسازی امن داده ها و کدسازی داخلی بر روی هارددیسکها در دسترس کاربران خواهدبود که بیش از پیش هارددیسکها را برای استفاده در دیتا سنترها مناسب کرده است.

هارددیسک جدید وسترن دیجیتال

این هارددیسک برای کاربردهایی مثل سیستمهای نظارت تصویری مرکزی ، Big Data آنالیز، CEPH، DFS و ذخیره سازی های فضای ابری و دیتاسنترها بهینه سازی شده است.


می توانید در سی سی تی وی آنلاین آمار استفاده و محبوبیت هارددیسکهای سیستمهای نظارت تصویری سال 2016 را مشاهده کنید.

مدلهای SN200 NVMe از نسل سوم درگاههای PCIe استفاده می کنند و با ترکیبی از ضبط/خواندن داده ها با نسبت 30/70 می توانند تا 560 هزار پردازش IOPS 4KiB را بصورت رندوم پوشش دهند.

هارددیسک جدید وسترن دیجیتال

سری هارددیسکهای Ultrastar SS200 با پلتفرم SAS، بصورت هارددیسکهای 2.5 اینچی با ظرفیت حداقل 400 گیگابایت تا حداکثر 7.68 ترابایت با سرعت خواندن 1800 مگابایت در ثانیه و سرعت 1000 مگابایت در خواندن داده های ترتیبی، به بازارهای جهانی عرضه می شوند.


داهوا         دوربین مدار بسته    هایک ویژن  نصب دوربین مداربسته


دوربین مداربسته بولت 4K جدید شرکت یونی ویو با شمایلی مشابه با سری قبل، با دارابودن لنز متحرک یا Varifocial و بهره مندی از سنسور 1/2.5” با رزولوشن 8 مگاپیکسلی نظارت محیطی بسیار مناسبی را با برد بلند در اختیار کاربران قرار می دهد. لنز این دوربین مداربسته یونی ویو می تواند در طیفی از 2.8 میلیمتر تا 12 میلیمتر تغییر فاصله کانونی داده و با گشودگی F1.6 و بهره مندی از P-Iris  کارکرد بسیار خوبی هم در نور کم داشته باشد.

زاویه دید دوربین مداربسته در نزدیک ترین فاصله لنز (2.8 میلیمتر) معادل 93 درجه و در فاصله تله یا متمرکز تقریبا 34 درجه می باشد که نشان از قابلیت بالای لنز متحرک این محصول دارد.

بخاطر استفاده از فیلتر فیزیکی حذف نور IR یا ICR براحتی دوربین در حالت نور روز و دید شب سوئیچ شده و در شب نیز بخوبی با پروژکتور IR هوشمند می تواند تا محدوده 100 متری را بخوبی پوشش دهد.

میزان سیگنال به نویز این دوربین مدار بسته کمی بیش از 55 دسی بل است که تکنولوژی WDR واقعی با 120 دسی بل نیز آنرا قدرتمند تر کرده و نویز تصویر در فضاهای متغیر و صحنه هایی با کنتراست نوری متنوع را به حداقل می رساند. در این بین 3D DNR یا کاهش نویز دیجیال هم تصاویر را بیش از پیش شفاف می نماید.

رزولوشن دقیق تصاویر این دوربین مداربسته یونی ویو 2160*3840 می باشد که معادل 8.3 مگاپیکسل و 4K بوده و براحتی می تواند در این رزولوشن با 30 فریم در ثانیه می توانید از ضبط تصاویر ویدئویی لذت ببرید.

یونی ویو تقریبا در بین رقبای منطقه ای اولین شرکتی بحساب می آید که از پلتفرم H.265 استفاده می کرده و دوربین مدار بسته IPC268ER9-DZ هم علاوه بر کدک H.265 از کدک H.264 و MJPEG هم پشتیبانی می کند.

از ویژگیهای قابل قبول و کارآمد این دوربین مداربسته پشتیبانی از تصویر کریدور یا 9:16 و ROI است که در کنار استاندارد IP67 می تواند آنرا برای استفاده در سیستمهای نظارت محیطی یا فضای آزاد در پیرامون یک محوطه مناسب سازد.

دوربین مداربسته یونی ویو IPC268ER9

در بحث توان عملیاتی، برخورداری از محدوده الکتریکی قابل تحمل 25 درصدی برای سیستمهای نظارت تصویری بزرگ با تعداد دوربین مداربسته بالا بسیار کارآمد است و چون تحمل محدوده دمایی 100 درجه ای در مشخصات این دوربین دیده می شود عملا دست کاربر را برای استفاده از آن در هر محیطی باز می گذارد. محدوده دمای متحمل این دوربین مدار بسته از 40 درجه زیر صفر تا 60 درجه بالای صفر و با میزان رطوبت حداکثر 95 درصدی می باشد که در بین برترین محصولات قرار می گیرد.

این دوربین مدار بسته یونی ویو از 3 جریان تصویری همزمان و ارائه به 8 OSD مختلف برخوردار است که می تواند با توجه به برخورداری از استاندارد ONVIF و پشتیبانی از API با تمام اجزا سیستم نظارت تصویری بخوبی رابطه برقرار نماید و کاربر نگران سازگاری و یکپارچگی نباشد.

در انتها اگر منصف باشیم باید بگوییم که دفترچه راهنمای یونی ویو بسیار کامل و جالب است و تقریبا جزء جزء مسیرها و شرایط را نشان داده و بخوبی می تواند به کاربران در راه اندازی و نصب دوربین مداربسته و حتی کار با هر یک از تنظیمات نرم افزاری و تحت شبکه Uniview به کاربر کمک شایانی نماید.


قلاده جی پی اس دار        خرید دوربین مدار بسته   قیمت نصب دوربین مدار بسته  دوربین مداربسته هایک ویژن