مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

برندینگ محصولات حفاظتی و دوربین مداربسته

IPVM

سؤال‌های که در این راهنما به آن‌ها پاسخ‌داده‌شده است:

به‌واسطۀ این پرسش و پاسخ‌­ها که در مورد سیستم‌های نظارت‌تصویری‌شهری مطرح‌شده، داده‌های اصلی که در ادامه آمده است را به دست آورده و با شما به اشتراک می­‌گذاریم:

  1. رایج‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین در سیستم نظارت تصویری شهری
  2. کاربرد PTZ در مقایسه با دوربین­ لنز ثابت
  3. رایج‌ترین برندهایی که در سیستم نظارت تصویری شهری استفاده می‌شوند
  4. رایج‌ترین VMSهایی که در سیستم نظارت تصویری شهری استفاده و نصب می‌شوند
  5. موانع و کاربردهای تجزیه‌وتحلیل ویدیویی
  6. انتخاب شبکه‌های فیبر نوری یا بی‌سیم
  7. انواع فضاهای ذخیره‌سازی منتخب
  8. مهم‌ترین مسائل و مشکلات مربوط به نصب و برق
  9. ادغام کدام سیستم‌ها رایج­تر است
  10. اهداف اولیۀ سیستم‌های نظارتی شهری
  11. کاربران اولیۀ سیستم
  12. منابع خرید و بودجه تعمیر و نگهداری
  13. مسائل مربوط به مشخصات سیستم
  14. اساسی‌ترین پیشرفت‌های که در سیستم‌های نظارتی شهری ایجادشده است
سیستم نظارت شهری
در ادامه موارد کلیدی و الگوهایی که تاکنون پیداکرده‌ایم را به‌صورت خلاصه لیست کرده‌ایم:
  1. محل قرار گرفتن دوربین‌ها: مهم‌ترین مکان‌ها نواحی و تقاطع­هایی هستند که ترافیک آن‌ها سنگین و عبور و مرور در آنجا زیاد است. «مکان‌های عمومی» مانند پارک‌ها، میدان‌های شهر و مراکز حمل‌ونقل در اولویت بعدی قرار دارند. نهایتاً، سیستم‌های نظارت تصویری شهری در مکان‌هایی که وقوع جرم در آن‌ها زیاد است، نصب و اجرا می‌شوند. همچنین بر زیرساخت‌های مهم و حیاتی نیز باید نظارت شود، حتی اگر رفت‌وآمد در این مکان‌ها زیاد نباشد.
  2. کاربرد دوربین. استفاده از دوربین‌های PTZs با قابلیت­ نمای افق‌گرد، چرخش و بزرگ‌نمایی بیشتر از دوربین‌های معمولی موجود در این صنعت است. حدود 40 درصد از دوربین‌های شهری PTZs هستند و در بعضی سیستم‌ها این رقم به 80 درصد می‌رسد. رایج‌ترین مکان‌هایی که PTZs در آن‌ها به کار می‌رود تقاطع‌ها و مکان‌های عمومی بزرگ هستند.
  3. شبکه. اگر جایی کابل‌های فیبر نوری شبکه موجود باشد استفاده از آن‌ها برای سیستم‌های نظارتی به موارد دیگر ترجیح داده می‌شود. بااین‌حال، معمولاً جایی که شبکه­ای وجود نداشته باشد، از پیکربندی بی­سیم استفاده می‌کنند.
  4. مسائل مربوط به برق به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به نصب ذکرشده است. مشکلات و سختی‌هایی که در این راه وجود دارد شامل موارد زیر می‌شود. پیدا کردن مکان درست برای منبع برق. مذاکره در‌مورداستفاده ازآن، حصول‌اطمینان از اینکه منبع موردنظر برای تأمین مداوم برق موردنیاز برای دوربین‌ها قابل‌اعتماد و مطمئن است یا‌خیر.
  5. هدف اصلی از به‌کارگیری سیستم‌های نظارت‌شهری کسب آگاهی در مورد موقعیت‌ها وضعیت‌های رویدادها یا سنگینی رفت‌وآمد در شهر است. «جرائم و شواهد دادگاهی» در مرتبۀ دوم قرار دارد.
  6. یکپارچه‌سازی. ادغام سیستم‌های نظارت تصویری شهری با سیستم‌های اعزام نیرو و نقشه‌برداری پلیس امری رایج است. بااین‌حال یکپارچه‌سازی این سیستم با سیستم‌های دیگر مانند سیستم‌های نفوذ، کنترل دسترسی یا زنگ خطر آتش‌سوزی خیلی رایج نیست.
نظارت شهری
  1. کاربران. بخش‌های مختلف مربوط به نیروهای پلیس و انتظامی رایج‌ترین کاربرهای سیستم‌های نظارت ویدیویی ضبط‌شده و زنده هستند. نظارت ویدیویی زنده که توسط گروه‌های نظارتی مستقل انجام می‌شود، به‌عنوان منبعی عمومی در خدمت آژانس‌های دیگری قرار می‌گیرد. آنهایی که به دنبال قابلیت‌ها و توانایی‌های نظارتی هستند.
  2. دوربین‌ها / VMSeها. خرید دوربین و VMS از برندها و نام‌های تجاری شناخته‌شده تقریباً رایج بوده است. بیشتر برندهای اصلی در هر یک از دسته‌بندی‌ها ذکرشده‌اند. اما مزیت‌های مربوط به قیمت‌و‌هزینه در بعضی از شهرها باعث‌شده تا بعضی از برندهای سازندۀ‌دوربین‌ها و نرم‌افزارهای‌VMS طرفدار بیشتری داشته‌باشند.
  3. تجزیه‌وتحلیل. تجزیه‌وتحلیل‌های LPR/ALPR رایج‌ترین نوع‌هایی هستند که مورداستفاده قرار می‌گیرند. تجزیه‌وتحلیل‌های ویدیویی مانند تحت‌نظر‌داشتن افرادی که درجایی پرسه‌می‌زنند، تشخیص‌چهره، اشیای گم‌شده یا جا‌مانده یا تجزیه‌وتحلیل مسیر سفر به‌ندرت مورداستفاده قرارمی‌گیرند. مانع اصلی در استفادۀ گسترده‌تر از این امکانات کارایی ناکافی با توجه به هزینۀ آن‌ها است.
  4. ذخیره‌سازی: اکثریت قریب به‌اتفاق از فضاهای ذخیره‌سازی مبتنی بر شبکه و چندین فضای ذخیره‌سازی به صورت همزمان (storage redundancy) استفاده می‌کنند. با این‌حال تقریباً یک‌سوم آن‌ها، از این نوع فضای ذخیره‌سازی استفاده نمی‌کنند. این مقدار شامل تعدادی می‌شوند که از DVR و NVR داخلی استفاده می‌کنند. با‌توجه به اینکه این سیستم‌ها در نظارت‌شهری به کار می‌روند به دلیل هزینۀ‌بالا بسیاری از چندین فضای‌ذخیره‌سازی (مانند RAID) استفاده‌نمی‌کنند.

پشتیبانی هایک ویژن      قیمت دوربین مداربسته    انواع دوربین مداربسته      دوربین مداربسته    هایک ویژن     نمایندگی هایک ویژن    هایکویژن    hikvision iran    سایت هایک ویژن      شرکت هایک ویژن 

 نمایندگی hikvision

دوربین-مدار-بسته
و همچنین:
  1. مشخصات: مشکلات و مسائلی که ممکن است در نوشتن مشخصات این سیستم‌ها پیش بیاید شامل این موضوعات می‌شود: به کارگیری مشاوران سردرگم و گیج با سوابق مشکوک که منجر استفاده از سیستم نظارت شهری با طراحی ضعیف می‌شود و عدم توجه کافی به بعضی از ویژگی‌ها در طراحی سیستم مانند عدم بررسی و ارزیابی خطرات احتمالی. این موارد به صورت ناخواسته به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد که مشخصات فنی را خودشان هدایت کنند.
  2. نوشتن مشخصات خوب زمانی اتفاق می‌افتد که تیمی کارآمد متشکل از عوامل مختلف توسط یک متخصص فنی داخلی هدایت شوند، فردی که محدودیت‌های فنی مؤثر در این سیستم را درک کند.
  3. بودجه: بیشتر بودجه این پروژه‌ها از محل بودجه پلیس یا کمک‌های دولتی و یا ترکیبی از این دو تأمین می‌شود. در بعضی موارد، بخش خصوصی برای «منافع مشترک» کمک مالی می‌کند.
  4. اصلاح و بهسازی: در بسیار از پاسخ‌ها این مسئله توضیح داده‌شده بود که استفاده از تجزیه‌وتحلیل ویدیویی بلافاصله بعد از نصب بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. یکی دیگر از مواردی که به‌کرات توصیه و پیشنهادشده به‌روزرسانی مشخصات و کیفیت تجهیزات به‌منظور بهسازی تأثیرات سیستم بود.

در ادامه چهارده پرسشی که در این پرسشنامه مطرح‌شده بود را با جزئیات بیشتر و به‌صورت عمقی بررسی خواهیم کرد:

cctv
محل نصب دوربین‌ها

سؤال: رایج‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین در سیستم‌های نظارت شهری کدام است؟ چرا؟ این دوربین‌ها به چه منظوری به کار می‌روند؟

پاسخ: به‌طورکلی تقاطع و شاهراه‌های اصلی بیشترین اولویت را دارند و فضاهای عمومی که عابران پیاده بیشترین رفت‌وآمد را در آنجا دارند و ازدحام جمعیت در آن‌ها زیاد است در رتبۀ بعدی قرار دارند. تأکید اصلی برای نظارت بر این مناطق عمدتاً به دلیل «آگاهی وضعیتی» و تشخیص به‌موقع و سریع از حوادثی است که پلیس باید آن‌ها را تحت کنترل درآورده و نیروهای خود را به آنجا ارسال کند.

علاوه بر این ازدحام و رفت‌وآمد در ساعات اوج ترافیک و هوشیار بودن نسبت به تصادفات اتومبیل تقاطع‌ها و چهارراه‌ها را به مکان ایده‌آلی برای نصب دوربین در سیستم‌های نظارت شهری تبدیل کرده است. به‌طورکلی، ازآنجایی‌که دوربین‌ها می‌توانند به‌طور هم‌زمان‌بر روی چراغ‌های راهنمایی و پست‌های برق نصب شوند وجود این موارد در سطح شهر باعث شده که فضای بالقوۀ کافی برای نصب دوربین فراهم‌شده و شبکه‌ای از دوربین‌های نظارتی در تقاطع‌های اصلی شکل بگیرد که در صورت نیاز می‌تواند حرکت وسایل نقلیۀ خاصی را در شهر پیگیری و دنبال کند.


مشاوره دوربین مداربسته تحت شبکه          ارائه راهکار و خدمات امنیت شبکه      نرم افزار مانیتورینگ دوربین تحت شبکه  


نظارت تصویری
تقاطع‌ها:
  • «به‌منظور نظارت بر ترافیک وقوع جرم، رایج‌ترین مکان نصب دوربین در سیستم‌ها نظارت تصویری شهری تقاطع‌ها هستند.»
  • «خیابان‌های شهری و شاهراه‌های که بیشترین ترافیک و رفت‌وآمد را دارند بیشتر از هرجایی نیاز به نصب دوربین و سیستم‌های نظارت شهری دارند. گاهی توسط این دوربین‌ها می‌توان به‌سرعت ماشینی را شناسایی و ردیابی کرد.»
  • «حداقل در پاناما مهم‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین تقاطع‌های خیابان‌های اصلی هستند.»
  • «تمام بزرگراه‌های اصلی و چهار مسیر اصلی که در شهر کشیده شده‌اند تحت نظارت این دوربین‌ها هستند. در صورت نیاز این دوربین‌ها می‌توانند وسایل نقلیۀ خاص و مشخصی را شناسایی و ردیابی کنند.»
  • «رایج‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین تمام تقاطع‌های اصلی ورودی و خروجی‌های مهم شهر هستند.»
  • «به‌منظور نظارت بر جریان ترافیک و رفت‌وآمد شهری، رایج‌ترین مکان برای نصب دوربین تقاطع‌ها و چهارراه‌ها هستند.»
  • «هرچند تقاطعی که بودجۀ آن‌ها اجازه می‌دهد، هر چه بیشتر بهتر»
  • «این دوربین‌ها به‌منظور مدیریت ترافیک و رفت‌وآمد عابرهای پیاده و اتومبیل‌ها در تقاطع‌های که ترافیک بیشتری دارند نصب می‌شوند»
  • «رایج‌ترین مکان برای نصب دوربین‌ها تقاطع‌ها و چهارراه‌ها هستند و معمولاً این سیستم‌ها به سیستم چراغ‌های راهنمایی متصل می‌شود.»
  • «رایج‌ترین مکان‌هایی که دوربین‌ها در آنجا نصب می‌شود مکان‌هایی است که ازآنجا بتوان بر معابر عمومی و میزان ترافیک و جریان رفت‌وآمد عابران پیاده نظارت کرد.»
نظارت تصویری شهری

مکان‌ها و فضاهای عمومی

منظور از مکان‌ها و فضاهای عمومی جاهایی است که به‌طورکلی تعداد و گروه زیادی از مردم در آنجا تجمع می‌کنند مانند پارک‌های تفریحی یا ایستگاه‌های اتوبوس.

  • «معمولاً به‌منظور پیشگیری از وقوع جرم و تحقیق بررسی بعد از وقوع حادثه این دوربین‌ها در اطراف مراکز حمل‌ونقل نصب می‌شوند.»
  • «در سیستم‌ها امنیتی شهری دوربین‌ها در میدان‌ها، در سیستم‌های امنیت جاده‌ها و مسیرها در تقاطع‌ها و در سیستم‌های برقراری امنیت عمومی در فضاهای سبز و فضاهای مربوط به حمل‌ونقل عمومی نصب می‌شوند. سیستم‌های نظارتی و امنیتی برای پیشگیری از خرابکاری همواره نیاز دارند تا افراد یا شمارۀ پلاک ماشین‌ها را شناسایی کرده و تشخیص دهند.»
  • «به نظر می‌رسد در میان مکان‌های که دوروبر ما قرار دارد پارک‌ها بیشترین نیاز را به نظارت دارند زیرا در آن‌ها افراد بدی وجود دارند که اعمال ناشایستی انجام می‌دهند.»
  • «مکان‌های عمومی که اغلب برای برگزاری برنامه‌های ویژه‌‌‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند، از مکان‌های موردنظر برای نصب دوربین هستند. سیستم‌هایی برای نظارت بر کنسرت‌ها، رژه­ها، مهمانی‌های خیابانی، جشنواره‌ها و مانند آن به کار می‌رود و توسط دپارتمان پلیس و همچنین یک واحد فرماندهی سیار در نزدیکی محل رویداد پایش می‌شود.»
  • «فضاهایی که رفت‌وآمد توریست‌ها در آن‌ها بیشتر و جیب‌برهای زیادی در آنجا قرار دارند.»
  • «مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، ساختمان‌های دولتی و موزه‌ها»
  • «فضاهای اصلی در مرکز شهر، ساختمان‌های پارکینگ‌ها و امکانات عمومی، مکان‌های مهمی که توسط آمارهای سازمان‌های خدمات اجتماعی پلیس محور (COPS) مشخص‌شده‌اند.»
  • «در شهر ما پارک‌ها از مهم‌ترین مکان‌هایی هستند که باید توسط دوربین‌های نظارت شهری تحت نظر قرار بگیرند زیرا به مرکزی برای رفت‌وآمد موادفروشان تبدیل‌شده‌اند.»
مکان‌هایی که احتمال وقوع جرم و جنایت در آن‌ها زیاد است

مکان‌هایی که حساس ارزیابی‌شده‌اند و زیرساخت‌های حیاتی دارند که مستعد وقوع جرم و جنایت است، در رتبۀ بعدی اهمیت برای نصب دوربین و نظارت کنترل شهری قرار دارند. هرچند که در این مکان‌ها به‌طورکلی تراکم جمعیت و رفت‌وآمد کمتر می‌باشد، اما احتمال وقوع حادثه‌ای خطرناک بیشتر است. در مناطق حادثه‌خیز دوربین‌ها اغلب با امنیت بیشتر و بی‌سروصدا تر نصب از مکان‌های عمومی که مستقیماً در محیط قرار می‌گیرند نصب می‌شوند:

  • «مناطق حادثه‌خیزی که شناسایی‌شده‌اند. مناطقی که پیش‌بینی می‌شود نیاز به اعمال قانون در آن‌ها بیشتر است و باید «چهارچشمی» بر جرم‌های احتمالی که در آن‌ها اتفاق میفتد نظارت شود.»
  • «به‌منظور شناسایی جرم‌های غیرمستقیم و همچنین تحقیق و تفحص برای به دست آوردن شواهد و مدارک دوربین‌ها در مناطق حادثه‌خیز نصب می‌شود.»
  • «رایج‌ترین مکان‌های نصب دوربین نبش خیابان‌ها در محله‌های مشکل‌دار و مناطق تجاری هستند. در شهر ما نصب دوربین در این مناطق به این منظور انجام می‌شود که افرادی که از مناطق تجاری بازدید می‌کنند احساس امنیت داشته باشند.»
  • «آن‌ها باید در زیر پل‌ها و به‌طور تصادفی در مناطق حادثه‌خیز و پرجرم و جنایت دیگر مانند داخل پارک‌ها در محله‌های عمومی شهر نصب شوند»
  • «مناطق برگزیده‌ای که در مورد آن‌ها نگرانی بیشتر است. در این مناطق دوربین‌ها به‌منظور حفاظت عمومی در برابر وقوع جرم و خرابکاری صورت می‌گیرد.»
  • «دوربین‌ها باید در مناطقی نصب شوند که احتمال وقوع جرم و جنایت در آن‌ها بالا است، مانند مناطقی که خریدوفروش مواد مخدر در آن‌ها صورت می‌گیرد.»
  • «از دوربین‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده می‌شود، از تصاویر به‌دست‌آمده از این دوربین‌ها به‌عنوان مدرک و جستجوی فعالیت‌های مجرمانه استفاده می‌شود.»
دوربین مدار بسته
زیرساخت‌های بحرانی

و درنهایت، مکان‌های مربوط به ارائۀ خدمات عمومی مانند پست‌های برق و تصفیه‌خانه‌ای آب و فاضلاب از مناطق مشترکی هستند که باید در سیستم‌های نظارت شهری مدنظر قرار گیرند. حتی اگر این مناطق خارج از شهر باشند و حتی در آن‌ها رفت‌وآمدی نباشد هیچ عابر پیاده‌ای ازآنجا عبور نکند، خطر نظارت نکردن بر آن‌ها خیلی زیاد است:

  • «در محوطه حیاط این مکان‌ها از دوربین برای نظارت بر دزدی احتمالی، خرابکاری در ایستگاه‌های نظارت بر کیفیت هوا و مشاهدۀ کیفیت هوا به‌طورکلی استفاده می‌شود همچنین از این سیستم‌ها و دوربین‌ها در حیاط تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب به‌منظور نظارت بر رفت‌وآمد وسایل نقلیه شهری و فعالیت‌ها عمومی و در پناهگاه‌های حیوانات به‌منظور نظارت بر فعالیت‌های عمومی و نحوۀ برخورد با حیوانات استفاده می‌کنند.»
  • «از دیگر مکان‌هایی که از این سیستم نظارتی استفاده می‌شود، ایستگاه‌های ارائه‌دهندۀ خدمات عمومی مانند شرکت‌ها آب و برق و گاز است. بیشتر دوربین‌ها باهدف ممانعت از وقوع جرم و جنایت در این مکان‌ها نصب می‌شوند هرچند درنهایت از آن‌ها به‌عنوان ابزار تحقیق و تفحص استفاده می‌شود.»
  • «تجهیزات و امکانات مهم و حیاتی شهری مانند تصفیه‌خانه‌های آب از مکان‌هایی هستند که به سیستم‌های نظارتی نیاز دارند.»
  • «تمام ایستگاه‌های الکتریکی و مراکز سوئیچ در اولویت قرار دارند و باید پوشش داده شوند.»
  • «صنایع و خدمات همگانی و تجهیزات تأمین آب از مناطق مهمی هستند که باید حفاظت‌شده و امنیت آها تأمین شود.»
  • «مراکز و تجهیزات عمومی که در معرض دست‌کاری و خرابکاری قرار دارند.»
هایک ویژن

مقایسۀ درصد استفاده از دوربین با لنز ثابت در برابر PTZ (دوربین گردان)

سؤال: چه درصدی از دوربین‌هایی که در سیستم‌های نظارت شهری مورداستفاده قرار می‌گیرند، با لنز ثابت و چه درصدی از آن‌ها گردان هستند؟

پاسخ: درحالی‌که دوربین‌هایی که لنز ثابت دارند هنوز هم در اکثریت هستند (حدود 60 درصد مواقع از این دوربین‌ها استفاده می‌شود)، این مقدار میزان قابل‌توجهی نیست و دوربین‌های گردان (PTZ) نیز تاکنون برای سیستم‌های نظارتی قدیمی مورداستفاده قرارگرفته‌اند (حدود 40 درصد مواقع در سیستم‌های نظارت شهری). استفاده از دوربین‌های گردان در سیستم‌های نظارت شهری حدود 8 برابر بیشتر از حد نرمال است.

مقایسه
دو درایور هستند که عوامل کلیدی افزایش محبوبیت PTZها به شمار می‌آیند:
  • در سیستم‌های ویدیویی شهری باید از اپراتورهای انسانی برای کنترل دوربین‌های گردان استفاده شود.
  • نواحی که تحت نظارت این دوربین‌ها هستند می‌توانند گسترده و عمیق باشند و معمولاً صدها پا را پوشش می‌دهد و هر فعالیتی که در شعاع تحت پوشش دوربین باشد دیده‌شده و می‌تواند ردیابی شود.
عواملی که در ادامه بیان می‌شوند مواردی هستند که ما بخش‌بندی رنگی را بر اساس آن‌ها انجام داده‌ایم:

فضاهای عمومی و رفت‌وآمد

  • «در صورت ردیابی و تشخیص هرگونه عمل خشونت‌آمیزی از دوربین‌های گردان عمدتاً برای بزرگنمایی تصاویر استفاده می‌کنند.»
  • «به دلیل وجود قابلیت بزرگنمایی در PTZها از این دوربین‌ها برای پوشش دادن نواحی بسیار بزرگ استفاده می‌شود، مثلاً جستجوی و ردیابی قاچاق مواد مخدر در گوشۀ یکی از میدان‌های شهر بدون اینکه دوربین خیلی به آن‌ها نزدیک باشد.»
  • «تقریباً در تمام تقاطع‌ها از PTZ استفاده می‌شود تا قادر باشند هر 4 مسیر را ببنید»
  • «بسیاری از سیستم‌هایی که من دیدم به دلیل توانایی PTZ در پوشش دهی مناطق بیشتر و بزرگ‌تر از این دوربین‌های گردان استفاده کرده­اند.»
  • «80 درصد از ptzها به‌طور ثابت در مکان‌های مهم مانند پل‌ها و «نقاط کور» مورداستفاده قرار می‌گیرند، در این مکان‌ها از PTZ استفاده می‌شود تا در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای اپراتور بتواند از قابلیت بزرگنمایی استفاده کرده و آن را ردیابی کند.»
مهر تجارت
عملیات مشترکی که توسط اپراتور کنترل می‌شود

در جهت رسیدن به کارکرد مؤثرتر از PTZها باید از اپراتور انسانی (در تضاد با اپراتور خودکار) استفاده کرد که بتواند به‌صورت دستی کنترل این دوربین‌ها را در دست بگیرد و آن‌ها را به سمت بهترین استفاده‌ای که می‌توان از آن‌ها کرد هدایت کنند، این موضوع اغلب بخشی از اجرای سیستم‌های نظارت شهری است که در این بخش کارمندان باتجربه و آموزش‌دیده زاویه دید را دست‌کاری کرده و تغییر می‌دهند و به‌صورت زنده و هم‌زمان‌بر تصاویر دوربین‌ها نظارت می‌کنند.

  • «سازمان‌هایی که مجری قانون هستند ترجیح می‌دهند از PTZها استفاده کنند (بیش از 90 درصد آن‌ها استفاده از PTZ را به دوربین‌هایی با لنز ثابت ترجیح می‌دهند) زیرا کارمندان آن‌ها در حالت نظارت سیستم هستند و افراد یا وسایل نقلیه موردنظر را ردیابی می‌کنند. اگر نظارت تمام‌وقت بر روی سیستم وجود نداشته باشد، ترکیبی از دوربین‌های با لنز ثابت و دوربین‌های گردان برای ارائۀ سیستم نظارتی مورداستفاده قرار می‌گیرند (از PTZها 30 درصد بیشتر از دوربین‌های با لنز ثابت استفاده می‌شود)»
  • «ازآنجایی‌که امکان مشاهدۀ تمام دوربین‌ها وجود ندارد استفاده از اپراتور انسانی این مزیت را دارد که این افراد برای افزایش پوشش دهی به گشت زنی میان آن‌ها می‌پردازند بنابراین جزئیات بهتر دیده می‌شود؛ و از آن‌ها در نظارت زندۀ محیط استفاده می‌شود.»
  • «از PTZها استفاده می‌شود تا در صورت بروز حادثه امکان کنترل توسط اپراتور وجود داشته باشد.»
  • «در فضاهایی که در نظارت زنده تحت نظر قرار می‌گیرند دوربین‌های PTZ به اپراتورهایی که این کار را انجام می‌دهند توانایی فوق‌العاده‌ای در «ردیابی و دنبال کردن هدف» می‌دهند.»
  • «در مناطقی که احتمال وقوع حادثه و جرم جنایت در آن‌ها زیاد است، عوامل مجری قانون برای گشت زنی از PTZ ها استفاده می‌کنند»
  • «معمولاً وقتی از PTZ در ایستگاه‌ها استفاده می‌شود این دوربین‌ها توسط اپراتور رصد شده و فعالیت‌هایی که در ایستگاه صورت گرفته به‌صورت زنده و در لحظه مشاهده می‌شود»

دوربین‌های لنز ثابت هنوز هم به‌صورت گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند

بااین‌حال هنوز هم انتقادات آشنایی وجود دارند که در پاسخ به سؤالات ما به آن‌ها اشاره‌شده است، مواردی مانند قیمت بالا، نیاز به وجود اپراتور انسانی و اینکه دوربین‌هایی با لنز ثابت هنوز هم آن‌قدر خوب هستند که درجایی که نیاز مبرم به استفاده از PTZ نباشد بتوان از آن‌ها استفاده کرد:

  • «در 80 درصد مواقع از دوربین‌های با لنز ثابت استفاده می‌شود زیرا نیاز به حضور اپراتور ندارند و همچنین نسبت به PTZ فضای بیشتری را پوشش می‌دهند.»
  • «حدود 85 درصد مواقع از دوربین‌های با لنز ثابت استفاده می‌شود و 15 درصد مواقع هم از دوربین‌های گردان (PTZ) به کار می‌رود. Ptzها معمولاً سوژه را گم می‌کنند و همیشه نواحی کلیدی موردنظر را تحت نظر ندارند. دوربین‌های با لنز ثابت مشکل را می‌بینند و PTZ می‌تواند در مکان‌های لازم مورداستفاده قرار بگیرد.»
  • «90 درصد از دوربین‌هایی که در این سیستم‌ها استفاده می‌شوند دوربین‌هایی با لنز ثابت هستند. اگر جایی آن‌قدر اهمیت دارد که باید تحت نظارت قرار بگیرد، دوربینی را به آن اختصاص دهید.»
  • «می‌توانم بگویم که در نزدیک به 90 درصد از مواقع از دوربین‌های با لنز ثابت استفاده می‌شود. Ptzها تنها به‌عنوان مکمل دوربین‌های ثابت یا درجاهایی که تیم‌های نظارتی برای کار کردن با این نوع دوربین‌ها را دارند به کار می‌روند»
  • «همه‌جا از دوربین‌هایی با لنز ثابت استفاده می‌شود، استفاده از آن‌ها و ارسال نیروهای پلیس به محل حادثه با استفاده از آن‌ها در شهرهای کوچک آسان است، همچنین نیازی به استفاده از نیروی انسانی برای نظارت بر PTZها نیست، علاوه بر این هزینه هم یکی از مسائل مهم در این زمینه است.»
برند دوربین

رایج‌ترین برندهایی که در سیستم نظارت تصویری شهری استفاده می‌شوند

سؤال: در سیستم‌های نظارت شهری از چه برندهایی بیشتر استفاده می‌شود؟ چرا این برندها انتخاب می‌شوند؟

پاسخ: در پاسخ به این سؤال بیشتر برندهای شناخته‌شده و اصلی ذکر شدند. محبوبیت هیچ برندی بیشتر از دیگری نیست و درمجموعه نام بیش از 25 برند آورده شده است، بسیاری از نام‌هایی که آورده شده‌اند نماینده‌های برندهای آنالوگ بسیار شناخته‌شده است.

Axis

  • «محصولات Axis همواره قابل‌اطمینان و مطمئن هستند، عیب‌یابی آن‌ها ساده و با سیستم‌های بی‌سیم سازگاری بالایی دارند و ضمانت 5 سالۀ آن موضوع مهمی است مخصوصاً وقتی‌که در حال ارائۀ راه‌حل به مشتری هستیم.»
  • «بیشتر از Axis استفاده می‌شود زیرا به‌عنوان پیشگامی باکیفیت شناخته‌شده است.»
  • «به دلیل بازاریابی و مشاورۀ قدرتمند Axis بیشتر از این برند استفاده می‌شود.»
  • «در اغلب موارد آن‌ها خواستار نصب دوربین‌های Axis هستند این چیزی هست که حتی غیر نصاب‌ها هم می‌دانند. مشخصات آن چندین بار مجدداً موردبررسی قرار می‌گیرند»
  • «برند Axis زیرا به‌راحتی در دسترسی است و به‌عنوآن‌یکی از برترین‌ها شناخته‌شده است.»
  • «برند Axis به دلیل سازگاری با سیستم‌های VMS»

بوش

  • «بیشتر از برند بوش (MIG) استفاده می‌کنیم تا قادر باشیم قسمت‌هایی که زیر دوربین قرار دارد را هم ببینیم و همچنین آن‌ها توانایی تحمل سرما در زمستان را نیز دارند.»
  • «شهرهایی که در اینجا قرار دارند ترجیح می‌دهند از برند بوش استفاده کنند. تا حدی به دلیل اینکه برندی قدیمی و باسابقه است، اما از حق نگذریم خطوط IP آن نیز همچنان خدمات خوبی را ارائه می‌دهند»
  • «بر اساس تقاضای مشتری می‌توانم بگویم که برند بوش بیشتر از بقیه برندها درخواست می‌شود»
  • «برند بوش. نمی‌دانم چرا، آن‌ها میگویند که مشاوران استفاده از این برند را توصیه کردند و مورد تأیید دولت است.»
  • «بوش و پِلکو، این برندها نام‌هایی قدیمی هستند که از دیرباز مورداستفاده قرار می‌گرفتند.»

پِلکو (Pelco)

  • «در بازار ما پلکو از روز اول برندی بود که برای استفاده در سیستم‌ها نظارت شهری در نظر گرفته‌شده بود و با پشتیبانی کاملی که ارائه می‌دهد تاکنون موفق عمل کرده است.»
  • «این موضوع بیشتر به مأمورین که متصدی سیستم‌های نظارت شهری هستند مربوط است، اما برندهای بوش و پلکو بیشتر تقاضا شده‌اند. این برندها قدیمی‌تر وابسته به دولت هستند و این چیزی است که من آن را تأثیر IBM می‌نامم»
  • «برند پلکو به دلیلی قدمت و کارایی و عملکرد خوب دوربین‌های.PTZ»
  • «پلکو از قدیمی‌ترین‌های بازار است وقتی این بازار تازه راه افتاده بود در آن حاضر بود و رشد توسعۀ بازار بر اساس این برند شکل‌گرفته است. تجهیزات خوبی هم دارد.»

پاناسونیک

  • «پاناسونیک، شهرهای زیادی هستند که مدت‌ها است از این برند استفاده می‌کنند.»
  • «اینجا در شهر ما دوربین‌های پاناسونیک زیادی در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود.»
  • «پاناسونیک تیم فروش بسیار فعالی دارد.»
  • «انتخاب ما از قدیم، پاناسونیک بوده است.»
  • «پاناسونیک ازلحاظ کیفیت تصویر با بقیه رقابت می‌کند.»

سونی

  • «برندهایی مانند سونی از برندهای شناخته‌شده و خوش‌نام هستند.»
  • «ما معمولاً دوربین‌های برند سونی را نصب می‌کنیم؛ رقیبان ما از همۀ برندها استفاده می‌کنند از AXISگرفته تا پاناسونیک و بوش.»
  • «معمولاً از دوربین‌های سونی با محفظۀ ضدگلوله استفاده می‌کنیم. دوربین‌های دیگر را هم بررسی کردیم اما عملکرد دوربین‌های سونی عالی است و نیازی به تغییر آن‌ها نداریم.»
  • «به نظر من سونی و بوش نام‌های شناخته‌شده‌ای هستند.»
  • «سونی و Axis برندهایی هستند که خیال شما ازلحاظ کیفیت وسعت خط تولید راحت است.»
axis camera
برند بوش
برند پلکو
panasonic
sony

دوربین‌های هوشمند 

در پاسخ به این سؤال برندهای مختلفی ذکرشده بود و برند خاصی نبود که بیشترین اشاره به آن شده باشد.  موارد مهم و تمایلات اساسی که در پاسخ‌ها آمده به‌صورت خلاصه در ادامه بیان‌شده است:

«به نظر من در این حیطه می‌توانید تمام برندهای شناخته‌شده را پیدا کنید. باید خورۀ دوربین باشید یا نسبت به آن‌ها خیلی سخت‌گیر و بدبین باشید تا بتوانید بهترین دوربین را برای این مکان‌ها انتخاب کنید.»

درواقع فارغ از هرگونه دلیل خاصی بیشتر کارشناسان سیستم‌های نظارت شهری در گزارش‌های خود استفاده از چندین برند را ذکر کرده‌اند:

  • «اکسیس، پلکو، سامسونگ و سونی همه برندهای خوب و ثابت‌شده‌ای هستند.»
  • «معمولاً از دوربین‌های بوش، هایک ویژن، سونی و مانند آن‌ها استفاده می‌کنیم، متأسفانه معیار اصلی برای انتخاب دوربین‌ها قیمت و هزینه است.»
  • «در مراحل اولیه از پلکو در فاز آخر از اکسیس استفاده می‌کنیم.»
  • «بیشتر از برندهای آرکونت و بوش استفاده می‌کنیم؛ اما اگر شرایط تغییر کند یا مشتری بخواهد از برندهای دیگر هم استفاده خواهیم کرد.»
  • «ما در سیستم‌های نظارت شهری خود از برندهای هانیول (Honeywell)، هایک ویژن و پاناسونیک استفاده می‌کنیم. هر یک از آن‌ها مزایا و نقاط قوت مربوط به خود را دارد.»
  • «برندهای اکسیس، پاناسونیک و پلکو. مشخصات دوربین‌های آن‌ها با نیازهای ما سازگار است. معمولاً مشتری‌های هستند که به ما میگویند ترجیح می‌دهند از دوربین‌های چه سازنده و برندی استفاده کنند و ما سعی می‌کنیم آنچه را که آن‌ها دوست دارند و با آن راحت هستند را انجام دهیم.»
  • «دوربین‌ها بر اساس پشتیبانی حقیقی آن‌ها که توسط VMS و NOT ONVIF پشتیبانی می‌شود انتخاب خواهند شد. سازندگان و برند موردنظر آن‌ها ممکن است بر اساس کیفیت استاندارد و توانایی‌ها متفاوت باشد.»
هوشمند

VMSهایی رایجی که نصب می‌شوند

سؤال: در سیستم‌های نظارت شهری چه VMSهایی بیشتر به چشم می‌خورند؟ و به چه دلیلی این  برندها و  VMSها انتخاب می‌شوند؟

پاسخ: درست مانند دوربین‌ها در این مورد هم برند خاص و مشخصی وجود ندارد که مشتریان بر سر انتخاب آن متفق‌القول باشند. چندین برند بزرگ و شناخته‌شده که خدمات VMS ارائه می‌دهند ذکر شدند:

جنیتک (Genetec)

  • «به دلیلی وجود قطعات ALPR تمام نصب‌های از مرکز امنیتی جنیتک (Genetec) صورت می‌گیرد. استفاده از این برند در سیستم‌های نظارت شهری وجود ALPR در آن‌ها این اجازه را به ما می‌دهد که توابع و عملکردهای مختلف را ترکیب کنیم و این نقطۀ قوتی است که موجب فروش محصولات این برند می‌شود. علاوه بر این امکان مدیریت نقشه وجود مؤلفۀ نقشه‌برداری در آن‌ها از دیگر نقاط قوت قدرتمند در این سیستم‌ها است.»
  • «استفاده از برند جنیتک در منطقۀ ما بسیار شایع است. آن‌ها در فروش سیستم‌های امنیتی به شهرداری‌های بزرگ‌تر و برقراری اتصال درون‌سازمانی میان آن‌ها و اتحادیه‌های مختلف موفق بوده‌اند.»
  • «ما برای سیستم‌های امنیتی خود جنیتک (Genetec) را انتخاب کردیم و آن را به برندهای دیگر ترجیح دادیم.»
  • «ما مرکز امنیت جنیتک (Genetec) را انتخاب کردیم کمی گران‌تر بود اما ارزشش را داشت.»
  • «به نظر می‌رسد در سیستم‌هایی که ابعاد بزرگ‌تری دارند، جنیتک (Genetec) استفاده می‌شود.»
  • «اینجا در بلژیک چیزی حدود 90 درصد از دپارتمان‌های پلیس روی جنیتک (Genetec) کار می‌کنند، بنابراین کاملاً منطقی واضح است که بخواهند این پلتفرم را بسازند.»

مایلستون (Milestone)

  • «ما از برند مایلستون (Milestone) استفاده می‌کنیم. آغاز این پروژه برمی‌گردد به سال 2007 وقتی‌که مایلستون (Milestone) برند اول و رهبر بی‌رقیب این بازار بود. تا الآن محصولات این برند برای مشتریان ما به‌خوبی عمل کرده است.»
  • «به دلیل دسترسی گسترده به آن از برند مایلستون (Milestone) استفاده می‌کنیم. بعضی از OEM موجود با مایلستون (Milestone) سازگار است وقتی کارشناسان نیاز داشته باشند تا پروژه‌های پیشین را مجدداً مورداستفاده قرار دهند از این ویژگی استفاده می‌کنند.»
  • «به دلیل سهولت در استفاده و حجم مشتری مداری و پشتیبانی خارج از مفاد شرکت، در بیشتر مواقع و موارد برند انتخابی مشتریان مایلستون (Milestone) است.»

Exacq

  • «به دلیل اعتبار و سهولت استفاده، برندی انتخابی ما Exacq است.»
  • «ما کار با برندهای OnSSI, Exacq و Genetec را تجربه کردیم و فروشگاه OnSSI و Exacq داریم.»
  • «معمولاً بر اساس مشخصات پیشنهادی از Exacq (یا Milestone) استفاده می‌کنیم.»
  • «برندهای ONSSI و Exacqvisionانتخاب ما هستند. وقتی می‌خواهیم سیستم‌های مستقل و متکی‌به‌خود را ترکیب کنیم اکثر سیستم‌های نصب‌شده با این بندها به استاندارد لازم دست پیدا می‌کند.»
genetec
Milestone
exacq

سیستم نظارت تصویری بیمارستان      راهکارهای نظارت تصویری بیمارستان    محل های نصب دوربین های مداربسته در بیمارستان ها    سیستم های مداربسته بیمارستانی    نرم افزار مدیریت دوربین مداربسته بیمارستان

بااین‌حال کاملاً مشخص است که شخصی‌سازی و دیگر پیشنهادهای جانبی در انتخاب برند در سیستم‌های نظارت شهری مؤثر بوده‌اند:

  • «عمدتاً از VMSهایی استفاده می‌کنیم که شخصی‌سازی‌شده‌اند زیرا آن‌ها مبتنی بر درخواست‌های مشتری هستند و شخصی‌سازی‌شده‌اند.»
  • «برندهای Nice، Verint، IBM IOC… این برندها موردهای مطالعاتی ما بودند بنابراین پلیس ترجیح می‌دهد از این برندها استفاده کند و همچنین قابلیت یکپارچه‌سازی دارند.»
  • «برندهای Endura، Milestone (به خاطر Axis) انتخاب‌شده، Seetec (به خاطر قیمتش انتخاب‌شده) برندهایی هستند که در سیستم‌های نظارت شهری به کار می‌بریم.»
  • «برنامه ما این است که دوربین‌های خود را تغییر دهیم و با برنامه‌ای 5 ساله از برند Mirasys استفاده کنیم.»
  • «از برند Geuterbruk و گاهی از بوش و DVTELاستفاده می‌کنیم.»
  • «پیش از آنکه ما وارد این پروژه شویم برندهای Nice و Situator درگیر این پروژه شده بودند.»
  • «تنها برندی که نصب‌کرده و خدمات آن را ارائه می‌دهیم، Honeywell Maxpro است که یکی از بزرگان و شناخته‌شده‌ترین برندهای سیستم‌های نظارت شهری است.»
  • «در انگلستان به‌طور گسترده‌ای از برندهای Vicon، Synectics، Meyertech و DVTEL استفاده می‌شود، زیرا این برندها ملزومات موردنیاز در انگلستان (مانند خروجی ویدیویی و رد و اثری در حوادث که به‌عنوان شهود و مدرک استفاده می‌شود) را برآورده می‌کنند و همچنین به این دلیل که این برندها با سیستم‌های CCTV قدیمی که آنالوگ هستند نیز سازگاری دارند.»
  • «بیشتر از همه دو برند کره‌ای یعنی Innodep و Realhub درزمینۀ VMSها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این برندها در شخصی‌سازی نرم‌افزارها به جهت برآورده ساختن درخواست‌های خاص و مشخص مقامات محلی خیلی خوب عمل می‌کنند.»
  • «اولین اولویت ما استفاده از برندهای VMS و Milestone است. برندهای بسیار زیادی را در این زمینه دیده‌ایم. در این مدت به‌جز درایورهای فرصت‌طلب و موضوع اقتصادی، متوجۀ هیچ عامل خاصی که برای تصمیم‌گیری کلیدی باشد نشدم. (این تصمیم تحت تأثیر نصاب یا مشاوری که سیستم VMS را پیشنهاد می‌کند یا توافقات G2G و مانند آن قرار می‌گیرد.)»
PTZ-Banner

بسته‌های قراردادی جذاب

یکی دیگر از مواردی که موجب جذاب شدن برندها و سازندگان مختلف می‌شود، برنامه‌های VMS جانبی است که به همراه خرید دوربین ارائه می‌شوند. بسیاری از سیستم‌های نظارت تصویری امکان بازدید اختصاصی و مدیریت نرم‌افزار را به شما می‌دهند تا نیازی نباشد از شخص سومی گواهینامه VMS را بخرید و بدین ترتیب می‌توانید پول خود را ذخیره کنید:

  • «در این قسمت هم مانند VMS برند خاصی مدنظر مشتری نیست؛ زیرا این‌ها با دوربین ترکیب‌شده و درنتیجه قیمت آن با دوربین‌ها یکی و به آن افزوده می‌شود.»
  • آن‌ها معمولاً از VMSهایی استفاده می‌کنند که کارخانۀ سازنده به آن‌ها ارائه می‌دهند یعنی: HIKVISION iVMST مرکز کنترل یا GV-NVR برند Geovision، یا CMSهای AVTECH. معمولاً روال کار به‌این‌ترتیب است که مقامات دولتی مناقصه‌ای برگزار کرده و از طریق آن تأمین‌کنندۀ خود را انتخاب می‌کنند، وقتی تأمین‌کننده برندۀ مناقصه شد مقامات دولتی آن‌ها را وادار می‌کنند تا از راه‌حل‌ها و نرم‌افزارهای خودشان استفاده کنند و درنتیجۀ آن مقامات دولتی به‌راحتی تنها از یک پلتفرم که مربوط به یک تأمین‌کننده است استفاده می‌کنند (و بدین ترتیب دیگر نیازی به عقد قرارداد با تولیدکنندگان مختلف برای رسیدگی به مسائل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ندارند).
  • معمولاً اپراتورهای ناظر حق اظهارنظر در مورد اینکه کدام نرم‌افزار مورداستفاده قرار بگیرد را ندارند. آن‌ها آموزش‌دیده‌اند (و مجبور هستند) که با هر نرم‌افزاری که درنهایت برای سیستم نظارتی تحت نظارت آن‌ها خریداری می‌شود کار کنند.
  • «بزرگ‌ترین مشتری ما از Endura که مربوط به Pelco است استفاده می‌کنند زیرا با دوربین‌هایی که خریده شده‌اند سازگاری دارند.»
استفاده از تجزیه‌وتحلیل تصویری

سؤال: غالباً در چه مواقعی از تجزیه‌وتحلیل ویدیویی یا ویژگی تشخیص پلاک ماشین استفاده می‌شود؟ چه نوعی؟ چرا؟

پاسخ: استفاده از تجزیه‌وتحلیل ویدیویی در سیستم‌های نظارت شهری موضوعی ترکیبی است. درحالی‌که پلاک خوان رایج‌ترین نوعی است که مورداستفاده قرار می‌گیرد، دیگر امکانات سیستم‌های تجزیه‌وتحلیل تصویری مانند ردیابی پرسه زدن (loitering) و عبور از خط و به‌طورکلی تحلیل رفتار مورداستفاده قرار نمی‌گیرند. حتی اگر مشتری علاقه‌مند استفاده از آن‌ها باشد این امکانات به‌اندازه کافی مهم نیستند و ارزش اثبات برای عموم را ندارند:

LPR و ALPRهای رایج

از میان تمام انواع تجزیه‌وتحلیل‌های تصویری استفاده از LPR/ALPR بیشتر از همه پذیرفته‌شده است. چندین اظهارنظر در این زمینه شده است که این موارد ازنظر منطقی معتبر و ثابت‌شده هستند و ازنظر مقام غذایی ارزشمند است:

  • «امروزه نرم‌افزار تشخیص پلاک معمولاً در دوربین‌های محیطی استفاده می‌شوند. این امکان در ردیابی این موضوع که چه کسی به ساختمان وارد و چه کسی از آن محل خارج‌شده است، بسیار مفید می‌باشد.»
  • «عملکرد ALPR برای مشتریان LE ما که می‌دانند سیستم‌های را در کجا نصب کنند و ازآنچه می‌خواهند نصب کنند انتظارات معقولی دارند، به‌شدت موفقت آمیز بوده است»
  • «از LPRها و امکانات تجزیه‌وتحلیل تصویری بیشتر در محلات پرخطر و حادثه‌خیز استفاده می‌شود تا متوجه شوند که چه افرادی به این مکان‌های ویژه رفت‌وآمد دارند.»
  • «LPR محبوب‌ترین ویژگی تجزیه‌وتحلیل ویدیویی است که مخصوصاً برای فضاهای پارکینگ و امثال آن استفاده می‌شود.»
  • «LPRها ویژگی‌های مطلوبی هستند، اما به دلیل محدودیت بودجه همه از عهدۀ هزینه‌های آن برنمی‌آیند (این موضوع نیازمند دوربین‌های جداگانه و اختصاصی است.) VA و سیستم کنترل از راه دور آن در حال حاضر ازلحاظ هزینه مقرون‌به‌صرفه نیستند.»
  • در 75درصد از سیستم‌هایی که نصب‌شده‌اند ALPR به‌عنوان بخشی از سیستم مورداستفاده قرارگرفته است. با این کار عنصر پیشگیرانه‌ای برای مقابله با دعوا یا وقوع جرم ایجاد کرده‌ایم و همچنین بازخوردی آماری فراهم می‌کند که مقامات قانونی برای کنترل شهر به‌طور مدوام به این پشتیبانی نیاز دارند.
  • «اغلب از LPR استفاده می‌شود، زیرا قابل‌اطمینان و معتبر است. دیگر امکانات تجزیه‌وتحلیل معمولاً آمادۀ ارائۀ مقدار نیستند، مخصوصاً به‌این‌علت که وضعیت محیط بیرون به‌شدت غیرقابل‌پیش‌بینی است و به نظر می‌رسد IVها از عهدۀ این کار برنمی‌آیند.»
lpr

دیگر امکانات تجزیه‌وتحلیل ویدیویی که خیلی رایج نیستند

بااین‌حال به‌جز پلاک‌خوان سیستم‌های تحلیلی دیگر معمولاً مورداستفاده قرار نمی‌گیرند:
  • «در بعضی نقاط خاص و مشخص از LPR استفاده‌شده تا رفت‌وآمد ماشین‌ها در شهر یا محوطۀ خاصی تحت نظر گرفته و ردیابی شود. از دیگر امکانات تجزیه‌وتحلیل ویدیویی هنوز استفاده‌نشده است.»
  • «حداقل الآن خیلی از این امکانات استفاده نمی‌شود شاید بعداً که سیستم‌های نظارت تصویری شهری به روز رسانی شد و استفاده از این امکانات گسترش یابد.»
  • «متأسفم که این را می‌گویم اما حقیقت این است که امکانات تجزیه‌وتحلیل تصویری هیچ‌گاه آن‌گونه که ادعا می‌کنند در عمل کارایی ندارد.»
  • «معمولا در سیستم‌های نظارت تصویری شهری از تجزیه‌وتحلیل ویدیویی استفاده نمی‌شود زیرا هزینۀ آن به نسبت امکاناتی که دارد بالا است.»
  • «استفاده از امکانات تجزیه‌وتحلیل ویدیویی به‌جز تشخیص حرکت و LPR خیلی کم و محدود است؛ زیرا امکانات تجزیه‌وتحلیل که مورداستفاده قرار می‌گیرد ازلحاظ فنی برای مشتری سخت و چالش‌برانگیز است.»
  • «(یکپارچه‌سازی ویدیویی) ردیابی اسلحه شات‌گان در دو شکل استفاده می‌شود، نمی‌خواهم اسمی از آن‌ها ببرم اما بعضی قسمت‌های آن یا تمام این کار نمی‌کند.»
  • «آنچه سیستم‌های نظارت تصویری در موردش صحبت کرده نشان داده و ارزیابی می‌کنند. قسمت کمی از نیازهای مشتری را برآورده می‌کند.»
video surveillance

استفاده از شبکۀ فیبر نوری یا بی‌سیم

سؤال: چه درصدی از دوربین‌ها از طریق شبکۀ بی‌سیم و چه درصدی از آن‌ها به‌واسطۀ شبکۀ فیبر نوری متصل شده‌اند؟

پاسخ: در کل، اگر ظرفیت استفاده از کابل فیبر نوری در نزدیکی نقطۀ اتصال وجود داشته باشد به‌عنوان اولین گزینه از آن استفاده می‌شود. هرچند، ازآنجایی‌که درمجموع هزینه نصب کابل‌های فیبر نوری جدید بالاتر و مدت‌زمان آن طولانی‌تر است شبکه‌های بی‌سیم برای سیستم‌های جدید یا نقاطی که جمعیت شهری در آنجا کمتر است به کار می‌رود

  hrui  سوییچ hrui    قیمت سوئیچ شبکه 4 پورت     hrui switch    سوئیچ hrui  


گسترش کابل‌های فیبر نوری

در مورداستفاده از فیبر نوری بازخورد واضح و مشخصی به دست آوردیم و آن این است که هرجایی که این شبکه‌ها وجود داشته باشد آن را به انواع شبکه‌های دیگر ترجیح داده و از فیبر نوری استفاده خواهیم کرد. در بیشتر پاسخ‌ها که دلایل گستردگی استفاده از فیبر نوری را توضیح داده‌اند این موارد ذکرشده‌اند:

  • «در حدود 75 درصد مواقع از شبکه فیبر نوری استفاده می‌شود، مخصوصاً اگر این شبکه از قبل در محل موردنظر وجود داشته باشد. بیشتر سیستم‌های جدید از شبکه‌های بی‌سیم یا پهنای باند خصوصی یا 3G/4G استفاده می‌کنند.»
  • «ما از هر دو نوع شبکه استفاده کردیم و راضی بودیم اما استفاده از شبکه فیبر نوری رایج‌تر است. امروزه حدود 70 درصد شبکه‌ها فیبر نوری و 30 درصد آن‌ها بی‌سیم هستند.»
  • «در بسیاری از شهرها شبکه فیبر نوری پیشاپیش در محل وجود دارد بنابراین اکثراً از این شبکه برای اتصال استفاده می‌کنند می‌توانم بگویم حدود 95.99 درصد مواقع این‌طور است.»
  • «استفاده از هر یک از آن‌ها 50 50 است اما درجایی که امکانش باشد از فیبر نوری استفاده می‌شود.»
  • «تمام دوربین‌ها توسط کابل نوری متصل شده‌اند. درایوری بود که به مشخصات فنی خاصی نیاز داشت اما وجود چنین زیرساختی در میان شرکت ارتباطات ملی باعث شد که از این شبکه استفاده شود. هزینۀ اجارۀ فیبر در آن زمان مناسب و سودمند در نظر گرفته می‌شد.»
  • «به دلیل زیرساخت‌ها و موجود بودن فیبر نوری در مناطق روستایی یا به‌صورت ریموت و از راه دور در 75 درصد از مواقع از شبکه‌های فیبر نوری استفاده می‌شود.»
  • «بیشتر از شبکۀ فیبر نوری استفاده می‌شود. به دلیل مشکلات و موانعی که وجود دارد اجرا و راه‌اندازی شبکه‌های بی‌سیم دشوار است. اتصال نهایی ممکن است بی‌سیم باشد مانند اتصالات راهنمایی و رانندگی»
no-smart-city

استفاده از شبکۀ بی‌سیم آسان‌تر است

بااین‌حال، وقتی بحث آسانی نصب و پایین‌تر بودن هزینه در میان باشد، شبکه‌های بی‌سیم اجرا و پیاده‌سازی خواهد شد. حتی با در نظر گرفتن اعتبار و درجۀ اطمینان و محدودیت‌های عملکرد، مزایا و انعطاف‌پذیری اجرای این شبکه‌ها موجب می‌شود که مخصوصاً درجایی که مذاکرات قانونی ممکن است سال‌ها زمان ببرد یا جمعیت کلی منطقه و تراکم آن کم است و درنتیجه نصب فیبر نوری دشوار است، از شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود:

  • «فیبر نوری به‌راحتی در همه‌جا قابل‌دسترسی نیست، اما آب و برج‌های مخابراتی به‌وفور در همه‌جا پیدا می‌شود و بستر مناسبی برای ایجاد لینک‌های بی‌سیم ایجاد می‌کند.»
  • «بیش از 75 درصد از دوربین‌های که نصب کردیم بی‌سیم هستند زیرا نصب فیبر نوری برای اتصال بسیار هزینه‌بر خواهد بود.»
  • «100 درصد بی‌سیم. هزینۀ مناسب اجرا و نگهداری آن باعث شده تا به شبکه‌های دیگر ترجیح داده شود.»
  • «شبکۀ بی‌سیم رایج‌ترین نوع شبکۀ مورداستفاده است‌، هزینه مناسب مالکیت در آن‌یکی از نکات کلیدی و مهم است»
  • «100٪ بی‌سیم. برای ایجاد اتصالات نقطه‌به‌نقطه دسترسی به کابل فیبر نوری وجود ندارد.»
  • «بخش عمده‌ای از دوربین‌ها توسط شبکۀ بی‌سیم به یکدیگر متصل شده‌اند. مگر اینکه از قبل شبکه شهری از فیبر نوری موجود باشد، در غیر این صورت بیشتر دوربین‌ها توسط شبکۀ بی‌سیم به یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از مشتری‌های نظارت شهری من از شبکۀ فیبر نوری استفاده می‌کند اما این شبکه برای مدیریت ترافیک و عبور و مرور استفاده می‌شود و برای دوربین‌های امنیتی با ادارۀ پلیس به اشتراک گذاشته نمی‌شود. نصب فیبر نوری بسیار گران است و برای متحمل شدن چنین هزینه‌ای برای فقط دوربین‌های امنیتی منطقی نیست. همچنین، تراکم دوربین در هر منطقه‌ای بسیار متفاوت است. انعطاف‌پذیری شبکه‌های بی‌سیم هم ازلحاظ تراکم شبکه و هم ازلحاظ اتصال نقطه به چند نقطه یا نقطه‌به‌نقطه، خیلی بیشتر است.»
  • «برخی امکانات از شهرهای کوچک بسیار دور هستند و به‌آسانی و بدون وجود لینک‌های ثابت بی‌سیم به یکدیگر متصل نخواهند شد.»

دوربین هایک ویژن    دوربین مداربسته تهران   فروش دوربین مداربسته     خرید اینترنتی دوربین مداربسته    دوربین مداربسته هایک ویژن   قیمت دوربین مداربسته هایک ویژن    فروشگاه هایک ویژن