مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

ابعاد دوست داشتنی و نفرت انگیز در فیس بوک


همان طور که میدانید فیس‌بوک منبع مهمی برای کاربران وب است. ما از کارشناسان خود در رابطه با چگونگی تأثیرات این وب سایت سؤالاتی پرسیدیم و جوانب تحسین برانگیز و نکوهش پذیر آن را مورد بحث قرار داده‌ایم.

لیزا ریشلتwww.ParsCms.com

لیزا ریشلت


طراح مستقل و مشاور


با وجود اینکه در مورد فیس‌بوک مشکلات زیادی وجود دارد و برخی ایرادات زیادی به آن وارد می‌کنند. نکته ای جالب در آن من را به خود جلب می‌کند و آن گردهمایی دوستان، خانواده و آشنایان در کنار یکدیگر و به اشتراک گذاشتن تکه های اطلاعاتی کوچک از زندگی خصوصی خود است. این شبکه اجتماعی گستردگی بیشتری نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی دارد و افرادی که در آن هستند معمولاً بعد وسیع‌تری از زندگی خود را در آن به اشتراک می‌گذارند. زندگی خود را با دیگران به اشتراک گذارید. اگر شما در یک کشور خارجی زندگی می‌کنید، دیگر نیازی به احساس غربت ندارید چرا که در کنار دوستان و آشنایان خود هستید. احساسی است که فیس‌بوک به کاربران خود داده است

ویتنی هس


ویتنی هس


طراح مستقل بر روی تجربه کاربر

اینکه فیس‌بوک به مردم اجازه می‌دهد عکس‌ها، فایل‌ها و... را برای دیگران به اشتراک بگذارند کار بسیار خوبی است و من این ایده را بسیار دوست دارم اما گاهی اوقات احساس می‌کنم که فیس‌بوک احساس تملک نسبت به کاربران خود دارد.

پاتریک مک نیل


پاتریک مک نیل


نویسنده کتاب ایده طراح وب

موردی که در فیس‌بوک موجبات اجتناب کردن من از آن را فراهم می‌کند ضد احساسی بودن آن است. موارد بسیار کمی اتفاق می‌افتد که من در فیس‌بوک حضور یافته و به اشتراک گذاری و کارهای مورد علاقه آن بپردازم. معتقدم روشی که فیس‌بوک با آن کار می‌کند روشی نیست که کاربران با آن خو بگیرند. این روش به کاربران آموزش داده نشده است. بنابراین زمانی که تلاش می‌کنم در آن حضور پیدا کنم احساس ناخوشایندی در من به وجود می‌آید. در مقابل هنگامی که به وب سایت‌های دیگر یا برنامه های جدید دیگر مراجعه می‌کنم. برنامه‌هایی که ممکن است بعضاً بسیار پیچیده باشد اما به خاطر ناوبری و سیستم هدایتی که قبلاً در آن‌ها تعبیه شده، کارایی ساده ای خواهند داشت. از این رو معتقدم فیس‌بوک، بسیار بد طراحی شده و ساختار بسیار نامتعادلی دارد.

جاناتان اسمایلی


جاناتان اسمایلی


سرپرست طراحی در ZURB

موارد بسیار دوست داشتنی در فیس‌بوک وجود دارد، که در عین جالب بودن نفرت انگیز نیز هستند. شبکه دوستان من به خوبی ساختار بندی نشده است. دوستانی که مایلم بیشتر با آن‌ها در ارتباط باشم، در دسترس من قرار ندارند. فیس‌بوک ما را با تمامی آن‌هایی که در لیست ارتباطی ما قرار دارند، مرتبط می‌کند. برخی اوقات یا حتی هیچ گاه نیازی به تماس با آن‌ها نداریم اما فیس‌بوک متأسفانه قادر به درک این مسئله نبوده و شبکه ای از لینک‌های مرده برای ما به وجود آورده است. مورد دیگر اینکه هرگاه موردی به اشتراک گذاشته می‌شود کاربر به اشتراک گذرانده ممکن است احساس خطر کند که مورد به اشتراک گذاشته شده ممکن است توسط افرادی دیده شود که او مایل به دیده شدن آن مطالب توسط آن افراد نباشد.

مایک بازارد


مایک بازارد


عضو شورای کوبا

از دیدگاه یک تأمین کننده خدمات باید گفت که مشتریان همیشه علاقه‌مند هستند که کارایی الگوهای طراحی زیبا و امکاناتی که از فیس‌بوک ارائه می‌شود را دیده و به هیجان آیند کاری که در فیس‌بوک انجام می‌گیرد بسیار گسترده و پیچیده است. حقیقت این است که تعداد زیادی از مهندسین، طراحان و... به طور بی وقفه در حال کار هستند و برای فیس‌بوک به تولید محتوا می‌پردازند. اما جالب است که در آن سو کاربران از بودجه، زمان و منابع مالی محدودی برخوردارند از این رو ایجاد محصولاتی جدید بر روی فیس‌بوک با موانع بزرگی از این دست روبروست. در انتها تولیدکنندگان محتوا ملزم به رعایت نیازهای مشتریان و کاربران شده و خود را نسبت به کاهش دادن سطح انتظارات آن‌ها التزام می‌دهند از این رو در اجرای کار نیز با محدودیت‌ها و پتانسیل‌های ایجاد اشکال رو به رو خواهند شد.

اینایلی دلیان


اینایلی دلیان


طراح وب در CANONICAL

نظری که به عنوان طراح و توسعه دهنده ارائه می‌کنم این است که، کارهایی که در فیس‌بوک انجام می‌گیرد اغلب شگفت انگیز و جامع هستند باید اعتراف کنم که زمان زیادی را صرف بررسی نحوه طراحی css در فیس‌بوک کرده و به مشکلات و نحوه حل آن‌ها دقت کامل داشته‌ام. اینکه چگونه آن‌ها تلاش می‌کنند تا کد نویسی خود را بهینه سازی کنند و یا به آن جلوهای کارآمد تری ببخشند از جنبه‌هایی است که معمولاً به آن علاقه دارم.




کریس کویر


کریس کویر


طراح وب در WUFoo

موارد جالب زیادی در مورد فیس‌بوک وجود دارد من به عنوان یک کاربر حساب کاربری خود را بسیار خصوصی سازی کرده و فقط با دوستان و آشنایانی که در دنیای واقعی با آن‌ها روبرو شده‌ام در ارتباط هستم. باید گفت شنیدن در مورد دوستان و اتفاقات جدید دنیای آن‌ها بسیار لذت بخش است می‌توان گفت این گونه خبررسانی گونه ای جدید از گردهمایی دوستان است. اما از دیدگاه یک توسعه دهنده وب باید گفت که کاری که آن‌ها انجام می‌دهند بسیار جامع و گسترده است. بی وقفه بودن این کار و تلاش مداوم آنان نیز یکی دیگر از گزینه های برجسته است. اگرچه تیم فعال در فیس‌بوک بسیار بزرگ و پر تعداد است اما روحی که در این تیم دمیده شده است حکایت از واحد بودن هدف تمامی آنان دارد. انسان‌هایی هوشمندی که در این وب سایت استخدام می‌شوند باعث به وجود آمده یک سیر جدید در طراحی وب شده و دیگر طراحان وب شروع به کپی برداری از آنان نموده‌اند.

لورنا میشل


لورنا میشل


مشاور مستقل در زمینه نرم افزار

به نظر من فیس‌بوک فقط یک اختراع و تولید دوباره از ایمیل است اختراعی که قبلاً به ثبت رسیده بود با این تفاوت که کاربران مجبورند که به تمامی افراد آن سوی خط پاسخ دهند و در حقیقت گزینه Raply all را به فشارند. امیدوارم این کار سر و سامان یافته و یا متوقف شود.

پال لیوید


پال لیوید


طراح در CLearleft

فیس‌بوک هدف خود را از بودن در صحنه وب ایجاد دنیایی بزرگ‌تر برای کاربران عنوان کرده است اگرچه این هدف به طور واقعی در فیس‌بوک محقق نشده و آن چه فیس‌بوک انجام می‌دهد به خاطر حضور بر روی شبکه ایست که قبل از حضور فیس‌بوک وجود داشته است و آن شبکه، همان وب است. دیگر شبکه های اجتماعی معمولاً کار ارتباط دادن و ایجاد ارتباط با دیگران را ساده کرده‌اند. اما کاری که فیس‌بوک انجام می‌دهد نفوذ بر لایه های مختلف وب و نابود کردن پلت فرم آن همچون انگلی است که بر روی میزبان خود به طور گسترده رشد و انتشار می‌یابد. تاریخ به ما نشان داده است که این گسترش و بزرگ شدن ابعاد در نهایت به سقوط می‌انجامد اما مشخص نیست که آیا سقوط فیس‌بوک، سقوط وب را نیز به همراه خواهد داشت یا خیر.

عدم علاقه من به خاطر عدم استفاده من از فیس‌بوک نیست. در سال 2006 به عضویت این سایت در آمدم اما با گذشت زمان متوجه شدم که ادامه کار در این سایت برای من بی ارزش است. با افزایش رشد و گسترش این سایت در حوزه وب، مسئولان فیس‌بوک تلاش کردند تا شبکه های کوچک و خصوصی کاربران به شبکه های گسترده تری تبدیل شود و اشتراک اطلاعات با افرادی انجام شود که با اغلب کاربران آن‌ها را در زندگی خود ندیده‌اند. معرفی سرویس Beacon هنگامی صورت گرفت که فیس‌بوک توانایی آن را یافت تا رد پای کاربران خود را در وب سایت‌های دیگر دنبال کند. معتقدم این حرکت‌ها از سوی فیس‌بوک در مسیر غلط قرار گرفته اما تا کنون فیس‌بوک به این روش ادامه داده و حاضر به عقب کشیدن از این صحنه نیست. بنابراین من اعتماد خود نسبت به این سرویس را از دست داده و حساب کاربری خود را از این سایت حذف کردم.

امروزه بهترین طراحان و توسعه دهندگان صحنه وب در فیس‌بوک به‌کارگیری می‌شوند و کاربران به اشتراک گذاری اطلاعات خود با دیگران تشویق می‌شوند. کاری که طراحان فیس‌بوک انجام می‌دهد مانند کاری است که تبلیغ کنندگان سیگار و یا دیگر محصولات نامناسب انجام می‌دهند. لذا فعالیت در فیس‌بوک به عنوان سؤالی مطرح است که در ابتدا باید به جنبه های اخلاقی آن پاسخ داده شود. ظاهر جذاب فیس‌بوک روز به روز بهینه شده و کاربران نیز به انجام درخواست‌های این وب سایت التزام دارند اما روند بی اعتمادی کاربران که روز به روز ابعاد وسیع‌تری به خود می‌گیرد. از این رو ممکن است درد نهایت نتیجه کار به گونه ای متفاوت رقم خورد.


ترنت والتون


مؤسس Paravel

چیزهایی که به آنان علاقه دارم و یا از آن دوری می‌کنم بسیار به هم شبیه اند. مسئولان فیس‌بوک بهترین طراحان و توسعه دهندگان و بهترین مهارت‌ها را در اختیار خود قرار داده‌اند. آخرین مورد آن Gowalla بوده است. در حالی که خوشحالم حرکت‌هایی در راه توسعه و بهینه سازی صورت گرفته در عین حال از این که طراحان و توسعه دهندگان گذشته خود را رها کرده و به امید آینده بهتر در فیس‌بوک حضور پیدا می‌کنند اما در عین حال همیشه نگرانند. امیدوارم روزی فرا رسد که فیس‌بوک نسبت به فرا گرفتن این مهارت‌ها و حداکثر رساندن استفاده از توانایی‌های فردی افراد نائل شده و توانایی طراحان را محدود به حوزه های علاقه‌مندی خاص خود نکند.

راب میلز


راب میلز


مدیر استودیو در آژانس خلاق Bluegg

برای مدت‌های مدیدی یکی از مخالفان فیس‌بوک بودم اما در هفته اخیر در بازدیدی که از این وب سایت داشتم، با شیوه جدید ان با عنوان Time line مواجه شدم. روشی که ارائه محتوا در آن صورت می‌گیرد برای من بسیار جالب و سرگرم کننده بود. دریافت اطلاعات و ایجاد ارتباطات بسیار ساده تر و تعامل افراد بسیار بهینه شده است. تصویری که به عنوان تصویر روی جلد برای هر حساب کاربری در نظر گرفته شده جالب و تأمل برانگیز است. معتقدم گامی که فیس‌بوک در این راه برداشته بسیار صحیح است.

راشل شیلکاک


راشل شیلکاک


طراح وب مستقل

موردی که در فیس‌بوک بسیار زننده و نا زیباست تغییر مداوم در تنظیمات امنیتی آن است. فیس‌بوک برای در دسترس قرار گرفتن دوستان و در ارتباط بودن با آشنایان در سراسر دنیاست. در صورتی که بنا بر زیر پا گذاشتن این اصل باشد، مدت‌ها قبل از استفاده از آن خودداری می‌کردم. تغییراتی که در آن به وجود آمد و عدم علاقه من به آن را باعث شد، تنظیمات امنیتی پروفایل و تصاویر ان بود. به خاطر دارم که زمانی با ورود به پروفایل در انتخاب تنظیمات امنیتی دست کاربر باز بود و هر موقع که مایل بود به انتخاب تنظیمات آن اقدام کند. به عقیده من باز بودن تمامی بخش‌های امنیتی و پیش فرض قرار گرفتن این موضوع توسط فیس‌بوک، خلاف و عرف و قانون است و چرا که این بخش از بخش‌هایی است که باید توسط کاربر کنترل شود اما اخیراً تنظیمات بهینه سازی شده ای که در ارائه و پست کردن به وجود آمده است تنظیماتی است که قابل قبول‌تر از گذشته هستند و تغییرات و اعمال آن در حساب کاربر ساده تر شده است در صورت ادامه این فرایند توسط فیس‌بوک می‌توان گفت فیس‌بوک در حال حرکتی رو به جلوست.

آنا دالستروم


آنا دالستروم


طراح مستقل تجربه کاربر

اگرچه ممکن است برخی نسبت به کار فیس‌بوک ایرادات زیادی بگیرند اما ابتدا معتقدم تأثیری که فیس‌بوک بر شبکه های اجتماعی و حضور کاربر در بین آنان پدید آورده است بی مانند بوده و نحوه ارتباطات را بر روی وب دچار تغییرات بزرگی کرده است. استفاده از گزینه‌هایی همچون LIKE، برای نشان دادن علاقه‌مندی به موارد درج شده در وب چیزی است که توسط این وب سایت به عنوان یک اصل مطرح شد و هم اکنون پیروان زیادی بر روی وب پیدا کرده است. روشی که کاربران در فیس‌بوک باهم در ارتباط هستند بسیار جالب است. روزانه بیش از 400 میلیون کاربر فعال روی وب سایت حضور پیدا کرده، در مورد نظرات دوستان مطالعه کرده و یا می‌نویسند. به عنوان فردی که 12 سال خارج از کشور زندگی کرده معتقدم، فیس‌بوک خدمتی است که شما را قادر می‌سازد تا به سادگی و بدون نیاز به تلاش خاص نسبت به کارهای روزمره و اعتقادات و جریاناتی که در کشور شما اتفاق افتاده اطلاع پیدا کنند و با انان همراه شوید معتقدم این فرایند ارزشمند بوده و قابل مقایسه با بقیه سرویس‌ها نیست.

فیس‌بوک به کاربر خود یک صدای انفرادی اهدا کرده و او را تبدیل به شخصیتی متفاوت می‌کند. سرویس‌های اجتماعی همچون توییتر نیز با الهام گیری از فیس‌بوک به وجود آمده‌اند در صورتی که فیس‌بوک نبود آیا امکان گسترده شدن خدمات در حوزه شبکه های اجتماعی به سادگی میسر بود؟

اما مواردی نیز وجود دارند که در من عدم علاقه به فیس‌بوک را به وجود می‌آورد مواردی همچون امنیت، و تلاش‌های این پلت فرم برای تبدیل شدن به هدف بسیاری از کاربران وب، یکی از این موارد است. قابلیت و توانایی اتصال در سراسر دنیا و فراتر از مرزهای جغرافیایی بسیار ارزشمند است. اما این فیس‌بوک بود به ما طعم حجم وسیعی از اطلاعات یکباره را چشانید؛ و شاید دیگر کسی علاقه به این حجم از اطلاعات نداشته باشد.

از دیگر موارد به وجود آمده در فیس‌بوک مورد چشم وهم چشمی در اثر ارتباطات متقابل و بررسی عملکردهای روزانه کاربران است. جایگزین شدن آن با زندگی واقعی ممکن است به ضرر کاربران خواهد شد صرف زمان زیاد در این رابطه نیز یکی دیگر از این موارد است که باید به طور کنترل شده مورد نظر قرار گیرد. در بسیاری از موارد، مواردی دیگر به نظر می‌رسد که شما علاقه ای به دانستن آن و یا دیدن آن ندارید. اما این به اشتراک گذاری و در معرض همگان بودن متعاقباً می‌تواند نتایج ناخوشایندی در بر داشته باشد. دیدن موفقیت‌ها و توانایی دیگران بسیار خوب و پسندیده است اما در بسیاری از موارد مقایسه‌هایی ناخوشایند که در این رابطه پیش می‌آید باعث می‌شود تا کاربران خود را از دیگران پایین‌تر دانسته و عدم خوشحالی، استرس و فشار روانی برای آنان به وجود آورد؛ و خود را کمتر از آنچه هستند بدانند

الیوت جی استاکس


الیوت جی استاکس


طراح و تصویرگر

به نظر می‌رسد استفاده از فیس‌بوک امروزه بسیار اهمیت یافته است. البته این کوتاهی از طرف فیس‌بوک نبوده و نمی‌توان آن را سرزنش کرد. طراحان بسیار زیادی به سمت این شرکت جلب می‌شوند. کدام شرکت است که مایل به داشتن بهترین طراحان و توسعه دهندگان نباشد. سرویس Gowalla در حال پایین آمدن و بی استفاده شدن است دیگر سرویس‌های تولید شده نیز به همین سو در حرکت هستند. آن‌ها نیز بعضاً به سرنوشت‌هایی مشابه دچار شده‌اند هزینه های پرداخت شده برای تولید این محصولات به چه میزان است. برنامه های کاربری که با زحمت فراوان توسط خبرگان این امر تولید شده‌اند هم اکنون به فراموشی سپرده شده‌اند. این به این معنی است که مهارت‌ها جلب شده اما استفاده بهینه از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

کاری که فیس‌بوک انجام می‌دهد جالب است و برای کاربران بسیار دوست داشتنی است اما معتقدم که فیس‌بوک در حال ایجاد وب خود است. به طوری که اغلب کاربران، کار خود را در وب از طریق فیس‌بوک دنبال می‌کنند اینترنت را به معنای فیس‌بوک می‌شناسند و تمامی دنیای وب آنان تبدیل به فیس‌بوک شده است. در مقایسه فیس‌بوک با گوگل باید دانست اگر چه گوگل تا حدودی به همین معنا عمل می‌کند اما تعامل دقیق و کاملاً دو طرفه گوگل بسیار مثال زدنی است و دینی است در حالی که فیس‌بوک این کار را نکرده و سفره خود را بر روی وب گسترده تر می‌کند. محصولاتی که در گوگل تولید می‌شوند برای تعامل بهتر با وب تولید می‌شوند اما آنچه در فیس‌بوک وجود دارد فقط به عنوان بخش از آن محسوب می‌شود و این نشان از بزرگ‌تر شدن فیس‌بوک و انحصار طلبی آن دارد.


www.ParsCms.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد