مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژیک

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

تست a/b چیست

 


تست a/b چیست

 

تست A/B چیست؟

تست A/B که به آن تست Split هم گفته میشود. عبارت است از مقایسه دو نسخه از یک صفحه وب برای مشاهده اینکه کدامیک از این دو نسخه، بهتر عمل می کند. در این تست دو صفحه از وب را بر اساس دو ویژگی خاص که به آنها A  و B میگوییم مورد مقایسه قرار میدهید. این دو صفحه در یک زمان در اختیار بازدید کنندگانی یکسان قرار میگیرند. هرکدام از این دو صفحه که نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد، برنده این تست خواهد بود!

(تست های A/B در واقع تست های بازاریابی هستند و از این تست ها هنگامی که میخواهیم یکی از عناصر بازاریابی را مورد آزمایش قرار دهیم و ببینیم که آیا واقعا باعث افزایش نرخ تبدیل سایت میشود یا خیر استفاده می کنیم. برای اجرای این تست یک صفحه به عنوان شاهد در نظر گرفته میشود و بر روی صفحه دیگر آزمایش مد نظر را انجام میدهیم. نتیجه این آزمایش به ما میزان کارایی عنصر بازاریابی مد نظر را نشان خواهد داد.)

اهدااف تست A/B

 

هر وب سایتی یک هدف دارد. در واقع ما از ایجاد یک وب سایت دلیلی داریم.

  • وب سایت های فروشگاهی میخواهند که به کاربران خود کالا بفروشند.
  • نرم افزار های تحت وب SaaS(Software as a service) (نرم افزارهای ارائه دهنده سرویس تحت وب) میخواهند که کاربران نسخه آزمایشی را بصورت رایگان نصب کنند و بعد از آن نیز به کاربران نسخه غیر رایگان تبدیل شوند.
  • وب سایت های خبری و سایت های ارائه دهنده مدیا، میخواهند که کاربران بر روی تبلیغات سایت کلیک کنند و یا در اشتراک غیر رایگان سایت عضو شوند.

همه سایت های تجاری میخواهند که کاربران عادی خود را به چیزی بیشتر از یک بازدید کننده عادی تبدیل کنند. نرخ تبدیل درصد این تبدیل در هر سایت است. اندازه گیری عملکرد یک تغییر در سایت A یا B به معنی اندازه گیری درصدی است که هر کدام از این سایت ها توانسته اند کاربران عادی را به کاربرانی که اهداف سایت را انجام میدهند تبدیل کنند.( اهداف سایت مانند خرید، مشاهده فیلم، ثبت ایمیل در فرم دریافت مجله کالاهای جدید و ...)

چرا باید تست A/B را به کار ببریم؟

تست A/B میتواند به شما برای افزایش ترافیک سایت کمک کند. در حالیکه هزینه های دریافت ترافیک از روش های پولی بسیار سنگین است. هزینه های افزایش تبدیل کاربران با کمک این تست ها بسیار ناچیز و در حداقل ممکن است. برای مثال با 49 دلار که برابر با هزینه 5 تا 10 کلیک روی تبلیغات گوگلی است. براحتی میتواند با کمک تست های A/B میتوان برای ایجاد تغییرات کوچکی در صفحه فرود تصمیم گیری کرد و همین تغییرات کوچک میتوانند باعث افزایش چشمگیری در میزان بازدید کننده، فروش و درآمد سایت بشوند.

 دلایل استفاده از تست A/B

چه مواردی را میتوان در تست های A/B مورد بررسی قرار داد؟

هر عنصری در سایت که بر روی رفتار مخاطب میتواند تاثیر بگذارد را میتوان مورد تست و آزمایش قرار داد. برای نمونه تغییر در بخش های زیر میتواند مورد تست قرار گیرد.

  • سر تیتر ها
  • تیترهای فرعی
  • متن پاراگراف ها
  • فرم های نظرسنجی از کاربران
  • متن دکمه های Call To Action
  • دکمه های Call To Action (رنگ، سایز، استایل و غیره)
  • لینک ها
  • عکس ها
  • محتوایی که در نزدیک سرتیتر ها قرار دارد.
  • میزان انتشار مقاله در شبکه های اجتماعی
  • میزان ملتی مدیاها و اشاره به آنها
  • تبلیغات گوگل ادوردز و میزان بودجه تعیین شده برای آن

 

موارد استفاده از تست A/B

 

تست های حرفه ای میتوانند شامل ساختار قیمتی کالاهای سایت، تبلیغات برای فروش، طول فایل های های رایگان آموزشی، نحوه انتقال در سایت و تجربه کاربری در سایت، ارسال رایگان و غیر رایگان و مواردی دیگر باشند.

تست های A/B و سئو

شاید این موضوع که در تست های A/B ما یک کپی از محتوای خود را در سایت ایجاد میکنیم. شما را نگران کرده باشد. همه میدانیم که گوگل با محتوای کپی شده بشدت برخورد می کند. اما هنگام تست سئو شما میتوانید از محتوای تکراری استفاده کنید. طبق اعلام رسمی گوگل بکارگیری تست های A/B بلامانع است بشرط آنکه موارد زیر را رعایت کنید:

از Cloaking استفاده نکنید

کلوکینگ یکی از روش های سئو کلاه سیاه است که در آن محتوایی که سایت به کاربر نشان میدهد با محتوایی که سایت به گوگل نشان میدهد کاملاً متفاوت است. بدون توجه به اینکه شما میخواهید یک تست را اجرا کنید یا خیر انجام این روش در سایت از سوی گوگل پذیرفته نیست. به خاطر داشته باشید که عدم پیروی از دستورات گوگل میتواند به حذف سایت از نتایج گوگل منجر شود و در این صورت تمام تست های شما بی فایده خواهند بود.

استفاده از انتقال موقت 302 بجای انتقال دائم 301

اگر در تست، شما کاربران را از یک صفحه به صفحه دیگری انتقال میدهید از 302(temporary) redirect بجای 301(permanent) redirect استفاده کنید. اینکار به موتورهای جستجو خواهد گفت که این انتقال آدرس صفحه موقتی است. و تنها در طول زمان تست این انتقال در سایت صورت خواهد گرفت. به این ترتیب موتورهای جستجو آدرس صفحه اصلی را در ایندکس خود نگاه خواهند داشت. و آن را با آدرس صفحه جدید جایگزین نخواهندکرد. در تست های A/B میتوان برای ریداریکت کردن آدرس یک صفحه از کدهای جاوا اسکریپت نیز بهره برد.

مدت زمان تست را تا جای ممکن کوتاه کنید

مدت زمان لازم برای یک تست قابل اعتماد به فاکتور هایی که میخواهید در نرخ تبدیل سایت بررسی کنید و میزان ترافیک سایت شما وابسته است. یک ابزار تست خوب باید به شما بگوید که چه زمانی داده های کافی برای بدست آوردن یک نتیجه قابل اعتماد گردآوری شده است. به محض اجرای تست باید محتوای مد نظر خود را در سایت بارگذاری کنید و کلیه المان های تست را با حداکثر سرعت از سایت حذف کنید. مثلا صفحات کپی شده و یا اسکریپت های مخصوص تست و مانند آن را باید بسرعت از سایت حذف کرد.

مراحل انجام تست A/B

روش درست اجرای یک تست A/B، اجرای مراحل آن بصورت کاملاً علمی است. برای این منظور باید از گام های زیر پیروی کنید:

  • داده های وب سایت خود را مطالعه کنید: با استفاده از ابزارهای آنالیز وب سایت مانند گوگل آنالیتیکز مشکلات سایت در قیف تبدیل(مراحلی که در سایت طراحی میشوند تا بازدید کنندگان عادی را به مشتری وفادار سایت تبدیل کنند) را بیابید. برای مثال؛ شما میتوانید صفحاتی که نرخ پرش (تعداد افرادی که بدون هیچ تعاملی با سایت از آن خارج میشوند. یا بطور کلی کاهش تعداد کاربران سایت.) بالایی دارند را شناسایی کنید. برای مثال صفحه اصلی سایت شما ممکن است که نرخ پرش بالا و غیر طبیعی داشته باشد.
  • مشاهده رفتار کاربر: استفاده از ابزارهای آنالیر رفتار کاربر مانند Heatmaps و Visitor Recordings و آنالیز رفتار کاربران در صفحات سایت برای یافتن عناصری که باعث میشوند کاربر به یک مشتری تبدیل نشود. برای مثال دکمه CTA در صفحه اصلی سایت ممکن است به اندازه کافی جلب توجه نکند.
  • ایجاد یک فرضیه: با توجه به اطلاعاتی که از رفتار کاربران توسط ابزارهای آنالیز بدست آورده اید. یک فرضیه ایجاد کنید، هدف این فرضیه باید افزایش نرخ تبدیل سایت باشد. برای مثال؛ اندازه دکمه CTA را بزرگتر کنید تا بیشتر به چشم بیاید و به این ترتیب نرخ تبدیل سایت افزایش خواهد یافت.
  • تست فرضیه ای که در گام قبل ایجاد کرده اید: براساس فرضیه خود در یک صفحه تست، تغییرات را اجرا کنید و سپس این تغییرات را با تست A/B با صفحه اصلی مورد مقایسه قرار دهید. برای مثال؛ تست A/B برای میزان تبدیل مخاطب در صفحه اصلی سایت در مقایسه با صفحه اصلی که دکمه CTA آن بزرگتر شده است. بر اساس میزان مخاطب سایت بصورت ماهانه نتایج این تست را بررسی کنید و با نتایجی که انتظار داشتید مقایسه نمایید.
  • تجزیه و تحلیل داده ها و رسم نتایج: نتایج حاصل از تست A/B را آنالیز کنید، و مشخص کنید که کدام تغییرات باعث بیشترین نرخ تبدیل شده اند. اگر در بین عواملی که مورد تست قرار داده اید یک برنده واقعی وجود دارد بهینه سازی سایت خود را براساس آن عامل به انجام برسانید. اگر نتایج آزمون هیچ قائده مشخصی ندارد. به مرحله 3 باز گردید و فرضیه دیگری را مطرح و تست کنید.
  • نتایج خود را در اختیار علاقه مندان قرار دهید: اجازه دهید سایر بازاریاب ها ، متخصصان IT و UI/UX کاران نتایجی که از تست خود بدست آورده اید را مشاهده کنند و یک بینش جدید در طراحی سایت ایجاد کنید.

اجرای یک تست A/B

بهینه سازی نرخ تبدیل سایت با کمک بهینه سازی ظاهر سایت یک تست ساده است و در چهار گام قابل اجرا میباشد.

گام اول: کد های لازم برای ردگیری تست را به صفحه اضافه کنید

در این گام به صفحه تست و صفحه شاهد کدهای ردگیری میزان مراجعه کاربر را اضافه می کنیم. اگر تست بر روی عنصر خاصی از صفحه قرار دارد میتوانید میزان تعامل کاربر با آن عنصر را مورد تست قرار دهید.

گام دوم: با کمک ویراستار آنلاین سایت خود نسخه های مختلف از صفحه را ایجاد کنید

شرکت های طراحی سایت از ادیتورهای مختلفی برای امکان درج متن به سایت استفاده می کنند و با همه این ویرایشگرها میتواند صفحه مورد نظر را ایجاد کرد. اگر بخواهید میتوانید استایل متن ها و یا کدهای جاوا اسکریپت صفحات را نیز ویرایش کنید.

 

ایجاد دو صفحه متفاوت در تست A/B

 

گام سوم:اهداف خود را مشخص کنید

تمام تست های A/B دارای هدف هستند. نرخ تبدیل کدام بخش از سایت را میخواهید تست کنید. اهداف ممکن است بسیار واضح باشند مثلا کلیک روی یک لینک و یا بازدید از یک صفحه و یا میتوانند بسیار پیچیده باشند و عوامل مختلفی را به عنوان یک هدف واحد در نظر بگیرند.

مشخص کردن اهداف در تست A/B

 

گام چهارم: تست خود را ردگیری کنید

در گام آخر شما باید از تست خود گزارش گیری کنید. این گزارشات به تعیین موفقیت تست کمک می کند.

ردگیری تست A/B




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد