تست A/B که به آن تست Split هم گفته میشود. عبارت است از مقایسه دو نسخه از یک صفحه وب برای مشاهده اینکه کدامیک از این دو نسخه، بهتر عمل می کند. در این تست دو صفحه از وب را بر اساس دو ویژگی خاص که به آنها A و B میگوییم مورد مقایسه قرار میدهید. این دو صفحه در یک زمان در اختیار بازدید کنندگانی یکسان قرار میگیرند. هرکدام از این دو صفحه که نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد، برنده این تست خواهد بود!
(تست های A/B در واقع تست های بازاریابی هستند و از این تست ها هنگامی که میخواهیم یکی از عناصر بازاریابی را مورد آزمایش قرار دهیم و ببینیم که آیا واقعا باعث افزایش نرخ تبدیل سایت میشود یا خیر استفاده می کنیم. برای اجرای این تست یک صفحه به عنوان شاهد در نظر گرفته میشود و بر روی صفحه دیگر آزمایش مد نظر را انجام میدهیم. نتیجه این آزمایش به ما میزان کارایی عنصر بازاریابی مد نظر را نشان خواهد داد.)
هر وب سایتی یک هدف دارد. در واقع ما از ایجاد یک وب سایت دلیلی داریم.
همه سایت های تجاری میخواهند که کاربران عادی خود را به چیزی بیشتر از یک بازدید کننده عادی تبدیل کنند. نرخ تبدیل درصد این تبدیل در هر سایت است. اندازه گیری عملکرد یک تغییر در سایت A یا B به معنی اندازه گیری درصدی است که هر کدام از این سایت ها توانسته اند کاربران عادی را به کاربرانی که اهداف سایت را انجام میدهند تبدیل کنند.( اهداف سایت مانند خرید، مشاهده فیلم، ثبت ایمیل در فرم دریافت مجله کالاهای جدید و ...)
تست A/B میتواند به شما برای افزایش ترافیک سایت کمک کند. در حالیکه هزینه های دریافت ترافیک از روش های پولی بسیار سنگین است. هزینه های افزایش تبدیل کاربران با کمک این تست ها بسیار ناچیز و در حداقل ممکن است. برای مثال با 49 دلار که برابر با هزینه 5 تا 10 کلیک روی تبلیغات گوگلی است. براحتی میتواند با کمک تست های A/B میتوان برای ایجاد تغییرات کوچکی در صفحه فرود تصمیم گیری کرد و همین تغییرات کوچک میتوانند باعث افزایش چشمگیری در میزان بازدید کننده، فروش و درآمد سایت بشوند.
هر عنصری در سایت که بر روی رفتار مخاطب میتواند تاثیر بگذارد را میتوان مورد تست و آزمایش قرار داد. برای نمونه تغییر در بخش های زیر میتواند مورد تست قرار گیرد.
تست های حرفه ای میتوانند شامل ساختار قیمتی کالاهای سایت، تبلیغات برای فروش، طول فایل های های رایگان آموزشی، نحوه انتقال در سایت و تجربه کاربری در سایت، ارسال رایگان و غیر رایگان و مواردی دیگر باشند.
شاید این موضوع که در تست های A/B ما یک کپی از محتوای خود را در سایت ایجاد میکنیم. شما را نگران کرده باشد. همه میدانیم که گوگل با محتوای کپی شده بشدت برخورد می کند. اما هنگام تست سئو شما میتوانید از محتوای تکراری استفاده کنید. طبق اعلام رسمی گوگل بکارگیری تست های A/B بلامانع است بشرط آنکه موارد زیر را رعایت کنید:
کلوکینگ یکی از روش های سئو کلاه سیاه است که در آن محتوایی که سایت به کاربر نشان میدهد با محتوایی که سایت به گوگل نشان میدهد کاملاً متفاوت است. بدون توجه به اینکه شما میخواهید یک تست را اجرا کنید یا خیر انجام این روش در سایت از سوی گوگل پذیرفته نیست. به خاطر داشته باشید که عدم پیروی از دستورات گوگل میتواند به حذف سایت از نتایج گوگل منجر شود و در این صورت تمام تست های شما بی فایده خواهند بود.
اگر در تست، شما کاربران را از یک صفحه به صفحه دیگری انتقال میدهید از 302(temporary) redirect بجای 301(permanent) redirect استفاده کنید. اینکار به موتورهای جستجو خواهد گفت که این انتقال آدرس صفحه موقتی است. و تنها در طول زمان تست این انتقال در سایت صورت خواهد گرفت. به این ترتیب موتورهای جستجو آدرس صفحه اصلی را در ایندکس خود نگاه خواهند داشت. و آن را با آدرس صفحه جدید جایگزین نخواهندکرد. در تست های A/B میتوان برای ریداریکت کردن آدرس یک صفحه از کدهای جاوا اسکریپت نیز بهره برد.
مدت زمان لازم برای یک تست قابل اعتماد به فاکتور هایی که میخواهید در نرخ تبدیل سایت بررسی کنید و میزان ترافیک سایت شما وابسته است. یک ابزار تست خوب باید به شما بگوید که چه زمانی داده های کافی برای بدست آوردن یک نتیجه قابل اعتماد گردآوری شده است. به محض اجرای تست باید محتوای مد نظر خود را در سایت بارگذاری کنید و کلیه المان های تست را با حداکثر سرعت از سایت حذف کنید. مثلا صفحات کپی شده و یا اسکریپت های مخصوص تست و مانند آن را باید بسرعت از سایت حذف کرد.
روش درست اجرای یک تست A/B، اجرای مراحل آن بصورت کاملاً علمی است. برای این منظور باید از گام های زیر پیروی کنید:
بهینه سازی نرخ تبدیل سایت با کمک بهینه سازی ظاهر سایت یک تست ساده است و در چهار گام قابل اجرا میباشد.
در این گام به صفحه تست و صفحه شاهد کدهای ردگیری میزان مراجعه کاربر را اضافه می کنیم. اگر تست بر روی عنصر خاصی از صفحه قرار دارد میتوانید میزان تعامل کاربر با آن عنصر را مورد تست قرار دهید.
شرکت های طراحی سایت از ادیتورهای مختلفی برای امکان درج متن به سایت استفاده می کنند و با همه این ویرایشگرها میتواند صفحه مورد نظر را ایجاد کرد. اگر بخواهید میتوانید استایل متن ها و یا کدهای جاوا اسکریپت صفحات را نیز ویرایش کنید.
تمام تست های A/B دارای هدف هستند. نرخ تبدیل کدام بخش از سایت را میخواهید تست کنید. اهداف ممکن است بسیار واضح باشند مثلا کلیک روی یک لینک و یا بازدید از یک صفحه و یا میتوانند بسیار پیچیده باشند و عوامل مختلفی را به عنوان یک هدف واحد در نظر بگیرند.
در گام آخر شما باید از تست خود گزارش گیری کنید. این گزارشات به تعیین موفقیت تست کمک می کند.